آرشیو سه‌شنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۶۷
صفحه اول
۱

بررسی آخرین تحولات بازار نفت در کمیته اقتصادی اوپک

فارس- نماینده کویت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک، اعلام کرد: «کمیته اقتصادی اوپک در آستانه برگزاری اجلاس آتی این سازمان در شهر وین، آخرین تحولات بازار نفت را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

خبرگزاری رسمی کویت به نقل از خانم نوال الفواضی افزود: «تحولات قیمت نفت، عرضه و تقاضای انرژی و تاثیر افزایش قیمت نفت بر رشد اقتصادی جهان از مهم ترین موضوعات مورد گفت و گو در نشست کمیته اقتصادی اوپک خواهد بود.

وی تصریح کرد: «گزارش نهایی کمیته اقتصادی اوپک در اجلاس 11 سپتامبر وزرای نفت این سازمان در وین ارایه خواهد شد. گروه کارشناسی متشکل از ایران، کویت و نیجریه، سهمیه تولید کشورهای عضو اوپک را مورد نظارت قرار خواهند داد.

اوپک در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، با وجود افزایش قیمت نفت، رشد اقتصاد جهانی تا پایان امسال به بیش از چهار درصد خواهد رسید که این رقم از رشد سه درصدی پیش بینی شده قبلی، بیش تر خواهد بود. رشد اقتصادی چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان نیز طی سه ماه نخست امسال به بیش از 11 درصد رسیده است.

وی گفت: «تقاضای جهانی نفت تا پایان سال 2006 میلادی با 2/1 میلیون بشکه افزایش روزانه به بیش از 85 میلیون بشکه خواهد رسید.» میزان تولید جهانی نفت نیز طی سه ماه نخست امسال، به 52/84 میلیون بشکه در روز رسیده است. تقاضای جهانی نفت تا سال 2008 میلادی به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد و در این مدت خاور میانه بیش از 70 درصد رشد تقاضای جهانی نفت را تامین خواهد کرد.»