آرشیو چهارشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۶۸
اقتصاد - جهان
۱۸

آغاز صادرات نفت ارزان قیمت عراق به اردن از هفته آینده صورت می گیرد

وزارت نفت عراق اعلام کرد: «در چارچوب توافق نامه منعقده میان عراق و اردن در ماه گذشته، ظرف 10 روز، 10 هزار بشکه نفت خام با قیمت ترجیحی به اردن صادر می شود.»

به گزارش شانا به نقل از اردن تایمز یکی از مقامات وزارت انرژی و منابع معدنی عراق اعلام کرد: «این محموله از طریق کامیون به اردن منتقل می شود.»

کشور عراق با 115 میلیارد بشکه ذخیره نفتی 4/10 درصد از کل ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و از این نظر بعد از عربستان و ایران در مقام سوم جای گرفته است. میزان تولید نفت کشور عراق تا قبل از ملی شدن صنعت نفت در سال 1972 بسیار اندک بود. از این تاریخ به بعد صنعت نفت در این کشور در مسیر رشد و توسعه وارد شد و تولید نفت به میزان قابل توجهی افزایش یافت.کشور اردن همواره یکی از مشتریان دایمی نفت عراق بوده است. این کشور در دوران حکومت صدام، نفت را با قیمت ارزان از عراق خریداری می کرد. شواهد نشان می دهد که گویا قرار است این روند دوباره تکرار شود.

عراق در اواسط ماه اوت قراردادی را با اردن منعقد کرد که برپایه آن، قرار شد عراق 10 تا 30 درصد از نیاز روزانه نفتی اردن را که حدود 100 هزار بشکه در روز است، تامین کند.

اردن تا قبل از حمله تحت رهبری آمریکا به عراق در مارس 2003، سالانه پنج میلیون تن نفت از راه زمینی از عراق وارد می کرد که نیمی از این میزان رایگان بود و بقیه با قیمت های ترجیحی پرداخت می شد.