آرشیو چهارشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۱۲۱۰
بازار سرمایه
۱۳

دبیر کانون سهامداران حقیقی: توقف طولانی نمادها سلب حق مالکانه سهامداران است

مهر:دبیر کانون سهام داران حقیقی با تاکید بر اینکه توقف طولانی نمادها به هر دلیلی نشانه یک بازار ناکارا است، گفت: توقف طولانی نمادها سلب حق مالکانه سهام داران است. ابوالفضل متین دبیر کانون سهام داران حقیقی گفت: توقف نماد هر شرکتی با هر دلیل، محروم نمودن سهام دارانآن شرکت از حق مالکانه خود مبنی بر فروش آزاد و راحت دارایی خود است و اگر مطرح می شود خرید فروش سهام در بازار غیر رسمی و خارج از چارچوب بورس بر خلاف مقررات بورس است پس چرا شرایط ایجاد این خلاف را فرآهم می کنیم که بعدا بخواهد با متخلف برخورد شود. وی گفت: برخورد با مفسد منطقی تر است یا برخورد با ایجاد زمینه های فساد؟ بعضی از نماد ها نزدیک به 9 ماه است که بسته مانده و این یعنی دو سوم سال مالی یک شرکت نماد آن بسته است و یک سهام دار جز برای تامین نقدینگی خود چه باید بکند و آیا چاره یی جز فروش در بازار غیر رسمی و به صورت وکالتی دارد؟

متین ادامه داد: برخی نماد ها بعد از پیگیری های زیاد باز شدند ولی نماد تعداد زیادی هنوز بسته است که از جمله می توان به ایران خودرو دیزل، ایرن گچ، ایرانیت، آبگینه، آزمایش، آونگان، توسعه بین المللی ساختمان، تجهیز نیروی زنگان، توسعه معادن روی، پارس قوطی، ساسان، سپنتا، پارس توشه، سرمایه گذاری ملت، دشت مرغاب، صنعتی مهر آباد، فروسیلیس، کابل البرز، صنعتی پیام، کف، نورد ولوله اهواز، ماشین سازی اراک، معادن بافق، مهرام، پارس الکتریک، ایران تایر، بهپاک، سرمایه گذاری توسعه آذر بایجان و... اشاره کرد. دبیر کانون سهام داران حقیقی خاطر نشان کرد: این حق است که علت توقف نماد شرکت ها و علت توقف دارایی خودشان را بدانند. چرا اطلاع رسانی بیشتر صورت نمی گیرد و صرفا با مطرح کردن تابلوی چهارم اطلاعات دقیقی به سهام داران نمی دهند؟

وی ادامه داد: موضوع توقف نماد ها چه به دلیل مجامع، چه به دلیل تعدیل و حتی چه به دلیل شفاف سازی مساله پیچیده مدیریتی نیست و فصل 6 قانون بازار اوراق بهادار این امکان را برای مدیران بورس ایجاد نموده که با تخلفات احتمالی برخورد کنند.