آرشیو چهارشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۵۳۷۵
در حوالی روز
۲۰
خشت و آیینه

در گفتگو با قدس عنوان شد؛ کشف دیوار دفاعی دوره اشکانی در «نادرتپه» اردبیل

تکتم بهاردوست

در حوالی امروز: طی دو ماه لایه نگاری در محوطه باستانی «نادرتپه» اردبیل، باستان شناسان موفق شدند بقایای معماری عصر مفرغ را به دست آورند.

کریم علیزاده سرپرست هیات کاوش در این منطقه با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: از مهمترین آثاری که در این دوره از لایه نگاریهای نادرتپه به دست آورده ایم، لایه ای ضخیم از عصر مفرغ قدیم بود.

وی همچنین از کشف آثاری از دوره های عصر آهن 2 و 3 و نمونه هایی از دوره های اشکانی، ساسانی، سلجوقی و اوایل دوره اسلامی خبر داد.

وی افزود: از جالبترین آثار کشف شده در این محوطه معماری گرد یا دایره ای شکل در عصر مفرغ قدیم بوده است. وی گفت: این نوع معماری بسیار شناخته شده و در تمام دنیا به ویژه در معماری شرق ترکیه بسیار دیده شده است.

وی ادامه داد: در این لایه نگاریها نمونه های فراوانی از دانه های زغال شده گندم کشف کردیم که چنانچه روی این دانه ها مطالعات لازم انجام شود، ما را با روش زندگی و معیشت مردم آن منطقه آشنا خواهد کرد.

علیزاده گفت: از جمله آثار جالب دیگری که در این محوطه باستانی شناسایی شد دیوار دفاعی دوره اشکانی است.

وی ادامه داد: این دیوار ضخامتی بیش از 5/2 متر با ارتفاع حدودا 3 متر دارد که نشان می دهد برای دفاع از قلعه بنا شده است. البته احتمال می رود این محوطه یک قلعه نظامی بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر آثار به دست آمده می توان به اقلامی از اقوام کوچ رو اشاره کرد. این یافته به ما آموخت در دوره های اسلامی در یک مقطع بلندمدت مردم این منطقه فقیر بوده اند و بیشتر معیشت مردم به صورت کوچ دوره ای تامین می شده است.

سرپرست هیات پژوهش و لایه نگاری در محوطه «نادرتپه» ادامه داد: به دلیل نبود مواد و شواهد فرهنگی از دوره هخامنشی، احتمال می دهیم در این محوطه سابقه ای از حیات در دوره هخامنشی حداقل در این مساحت 2 در 2 متری که کاوش انجام داده ایم، وجود نداشته است.وی ادامه داد: وجود دیوار دفاعی دوره اشکانی تا به امروز در این تپه بی سابقه بوده است.