آرشیو چهارشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۵۹۶۱
اقتصادی
۴

افزایش 5 درصدی ساخت و ساز در تهران پس از سه سال رکود

در حالیکه تنها 10 روز به پایان فصل تابستان که بهترین زمان برای ساخت و ساز است فرصت باقی است، آمارها حاکی از افزایش 4 تا 5 درصدی ساخت و ساز در تهران است و این نوید را می دهد که بخش مسکن پس از سه سال رکود مجددا رونق بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از اینکه وزیر مسکن و شهرسازی بارها در مصاحبه های خود نوید رونق و خروج بخش مسکن را در نیمه دوم سال جاری از رکود می داد، آمارهای موثق رشد 7 درصدی تعداد پروانه های صادر شده و 4 درصدی تولید مسکن حاکی از ورود مجدد سرمایه های سرگردان پس از سه سال به بخش مسکن است اما ورود سرمایه ها به بخش مسکن موجب شده تا بازار مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و آهن آلات توان پاسخگویی به این ساخت و سازها را نداشته و موجب کمبود این اقلام و گرانی مصالح ساختمانی به خصوص سیمان،آهن و میلگرد شود.

کمبود مصالح ساختمانی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن و سیمان پیشرفت برخی از ساخت و سازها را نیز با کندی مواجه کرده است.

محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن نیز با تایید افزایش قیمت آهن در بازار می گوید: 130 هزار تن آهنی که قرار بود برای تعادل بازار آهن وارد کشور شود در گمرک مانده و احتمالا ظرف چند روز آینده وارد بازار خواهد شد.

وی افزایش قیمت تیرآهن را طی یک ماه گذشته کیلویی 100 تا 120 تومان و میلگرد را کیلویی 50 تومان عنوان کرد و دلیل این افزایش را علی رغم کاهش قیمت جهانی آهن، دست های پشت پرده برای بر هم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا عنوان کرد. بنابراین گزارش، تعداد پروانه های صادر شده ساختمانی در تهران در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد و تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده 7/3 درصد افزایش یافت.