آرشیو سه‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۴
شهرستان ها
۹

مهاجرت دو هزارو پانصد درنا به تالاب حسنلوی نقده

تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی: سازمان حفاظت محیط زیست ازمهاجرت بیش از 2هزار 500 قطعه درنای معمولی به آذربایجان غربی خبرداد که در تالاب حسنلوی نقده قابل مشاهده هستند.

درنا از پرندگان مهاجر عبوری است که در اوایل پاییز و اوایل بهار به منظور تجدید قوا برای ادامه مهاجرت مدتی را در برخی از تالابهای ایران می گذرانند. دکتر برهان ریاضی استاد دانشگاه و محقق اکولوژیک با تایید این خبر، گفت: درناهای معمولی همه ساله زودتر از سایر پرندگان مهاجرت خود را آغاز کرده و هم اکنون شاهد مهاجرت درناهای معمولی به برخی از تالابهای کشورهستیم.

ریاضی، افزود: درناها شامل درنای سیبری و درنای معمولی هستند که درنای سیبری برای مهاجرت فقط به منطقه فریدون کنار می آیند و تعدادشان بسیار اندک بوده و در معرض خطر انقراض هستند. به گفته وی درناهای معمولی بر خلاف سایرپرندگان که با آغاز فصل سرما مهاجرت می کنند با کوتاه شدن روزها در نیم کره شمالی به سمت برخی از تالابهای ایران می آیند. این متخصص و اکولوژیست گفت: کویر میقان دراستان اراک، تالاب حسنلوی نقده، دریاچه حوز، سلطان و دریاچه نمک و برخی از تالابهای شور و نمکی در استان فارس از جمله زیستگاه های درنا است. ریاضی افزود: این پرندگان در پوشش گیاهی مربوط به این مناطق جوجه آوری می کنند و پس از طی کردن فصل زمستان به سمت قسمتهای شمالی کره زمین پروازمی کنند. وی ادامه داد: این نوع از پرندگان جزو گونه های با ارزش و زیبایی هستند که باید شرایط را برای دوران مهاجرت آنها فراهم کرده و از آن حفاظت کرد.