آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۷
اخبار داخلی
۳

گزارشی از نخستین شب اجرای کنسرت شهرام ناظری

شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی گفت:علاقه مندیم بهترین برنامه ها و موقعیت ها را برای برگزاری کنسرت در ایران داشته باشیم اما اصولا برگزاری کنسرت کار پر مشقت و سختی است.

به گزارش ایسنا، ناظری که در نخستین شب اجرای خود در استادیوم تنیس مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب سخن می گفت، افزود: ظرف یک هفته اخیر با مسائل مختلف و طاقت فرسایی روبرو بودیم که با همت مسئولان این مشکلات حل شد.

ناظری ادامه داد: من برای برگزاری این کنسرت ماه ها فکر کردم و بسیار تردید داشتم و بارها مردد شدم اما سرانجام برگزار شد. در اجرای شب نخست شهرام ناظری گروه موسیقی کاپوکی شامل صابر نظر گاهی: تار و دیوان، شهرام محمدی: تار و دهل، راشد باباشهابی:کمانچه، فردین کریم خاوری:سه تار و جره، آرمان سیگارچی:عود،فردین لاهور پور: نی، بالابان و دیوان، پژمان اخباس: تنبک و پنداری، سیاوش ناظری: دف به همراه شهرام ناظری به اجرای برنامه پرداختند. ناظری در برنامه خود به اجرای قطعاتی از کاستهای سفر به دیگر سو، آواز اساطیر، آتش در نیستان و قطعات فولکلور کردی پرداخت.

این برنامه در دو بخش برگزار شد و بخش نخست که به پایان رسید گروه صحنه را ترک نکرده و تنها با کوک کردن سازهایشان به نشانه ادامه کنسرت بر سر جایشان نشستند و بدون هیچ وقفه ای بخش دوم برنامه خود را که به موسیقی کردی اختصاص داشت آغاز کردند.

در ادامه، ناظری با معرفی ساز دیوان گفت: من بعد از اینکه حدود سی سال پیش کار با ساز تنبور را آغاز کردم به نوعی این ساز را به دیگر مردمان معرفی کردم و در فکر این بودم که ساز دیوان را نیز که مهجور مانده و در بین فرهنگ و موسیقی کردی و مقامهای کردی جایگاه ویژه ای دارد و در ترکیه نیز از این ساز استفاده می کنند را معرفی کنیم به این دلیل در این بخش ساز دیوان نیز نواخته می شود. براساس همین گزارش، بخش کردی این کنسرت با استقبال زیادی مواجه شد به طوری که در برخی قسمتها تماشاگران گروه را همراهی می کردند. بعد از این قسمت دوباره گروه بعد از کوک کردن سازهایشان به اجرای چند قطعه فارسی پرداختند و آخرین قطعه نیز با اجرای سه تار نوازی ناظری برای اجرای قطعه الایا ایها الساقی شروع شد.