آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۷
اقتصاد روز
۱۸

تکمیل یکهزار پروژه عمرانی به 1500 میلیارد ریال نیازدارد

سرویس اقتصادی: معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: برای به پایان رساندن یکهزار و 330 پروژه عمرانی در سطح کشور به حدود1500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مهندس موسی برزگری در گفتگو با ایرنا افزود: از مجموع پروژه های مذکور اجرای خانه های سازمانی، اداری و فرهنگی- هنری به ترتیب درقالب 501 298 و 211 پروژه بیشترین سهم را دراین ارتباط دارند.

همچنین در بخش عمران و تاسیسات شهری و ورزشی به ترتیب 137و 102 پروژه به اجرا گذاشته می شود و بقیه مربوط به حوزه های درمانی، دانشگاهی، توانبخشی هستند.

برزگری تاکید کرد: برای پروژه های مذکور تاکنون بیش از یک تریلیون و 510 میلیارد ریال هزینه شده است. مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی تصریح کرد: براساس تفاهم به عمل آمده با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور مدت زمان اجرای پروژه ها5/2سال پیش بینی شده و طی این مدت تمامی اعتبارات مربوط به پروژه باید تخصیص یابد تا امکان اتمام فراهم شود.

وی گفت: در گذشته تخصیص قطره چکانی اعتبارات مربوط به پروژه عمرانی سبب می شد تا برای یک پروژه پنج میلیارد ریالی بالغ بر 10میلیارد ریال تعدیل به آن تعلق گیرد.

برزگری در ادامه افزود: عمر متوسط و دوره های ساخت پروژه های عمرانی در گذشته به5/ 9سال رسیده بود که این امر علاوه بر هدر رفتن سرمایه ملی موجب استهلاک پروژه نیز می شد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه موضوع سبک سازی پروژه های عمرانی به عنوان یک اصل در دستور کار ساخت و ساز در این بخش قرار دارد، گفت: با برنامه ریزی بعمل آمده و هماهنگی با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، استفاده از روشهای جدید و فناوری روز در پروژه های عمرانی مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: کاهش وزن ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی که از حساسیت برخوردار است، اهمیت بسزایی دارد و تلاش می شود وزن یک مترمربع این گونه بناها از 400 کیلوگرم به 80 کیلوگرم تقلیل یابد.

برزگری در پایان گفت: برنامه زمانبندی پروژه ها از اقدامات موثری است که برای کنترل پروژه های عمرانی پیش بینی شده و این مهم کنترل کیفی را نیز به دنبال دارد.