آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۹
سیاست
۱۶

قطعنامه 1701 به کدام سو گرایش دارد؟

"علی فیاض" کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و رئیس مرکز پژوهشهای راهبردی حزب الله گفت: قطعنامه 1701 شورای امنیت بیانگر همسو بودن قدرتهای سیاسی جهان و حمایت غرب بویژه آمریکا از اسرائیل است.

فیاض گفت: البته برخی بندهای قطعنامه در نتیجه پیروزی مقاومت اسلامی لبنان بر اسرائیل به آن افزوده شده که به سود لبنان است.

"تصویب قطعنامه یاد شده بر مبنای فصل ششم منشور سازمان ملل، به خواست و اراده لبنانیها نزدیکتر است، زیرا اسرائیل می خواست قطعنامه مزبور بر اساس فصل هفتم منشور یاد شده صادر شود."

وی توضیح داد: قطعنامه یاد شده حزب الله را مسئول شعله ور شدن جنگ و تهاجم اسرائیل را به عنوان حق دفاع از خود برشمرده که این دو بند به سوداین رژیم است.

فیاض اظهار داشت: البته شکست رژیم صهیونیستی و عدم دستیابی آمریکا و اسرائیل به اهداف شان، به نوبه خود یک امر مثبت محسوب می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف آمریکا در این جنگ، علاوه بر ضربه زدن به حزب الله و از بین بردن توان نظامی اش، شکل بخشیدن به خاورمیانه جدید بود.

اگر این امر تحقق می یافت، بدون شک ساختار سیاسی لبنان نیز تغییر می کرد و این کشور به عامل نفوذی آمریکا در منطقه تبدیل می شد.

اما آمریکا نتوانست اهداف خود را تحقق بخشد و اگر اسرائیل بخواهد بار دیگر به لبنان تجاوز کند، این واقعیت را در نظر خواهد گرفت.

فیاض از قرار گرفتن موضوع مزارع اشغال شده "شبعا" بر سر میز مذاکره و تلاش برای آزادسازی اسیران لبنان از زندان های اسرائیل و تاکید بر حق حاکمیت لبنان، به عنوان نتایج مثبت به دست آمده از این جنگ نام برد و اظهار داشت: بالاخره سازمان ملل متقاعد شد تا مسائل یاد شده، مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

شبکه بین الملل روزنامه اطلاعات

خواندن اصل فایل