آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۹
تحلیل کالا
۲۳

کارگزار بورس تهران برداشتن گواهینامه سپرده، سرعت انجام معاملات را افزایش می دهد

برداشتن گواهینامه سپرده و تاکید روی سیستم حافظه معاملاتی باعث سرعت انجام معاملات شده و گرفتاری های مربوط به تغییر و تحولات در بازار را کاهش می دهد.

اکبر زرگانی نژاد - کارگزار بورس اوراق بهادار - درباره حذف سیستم کاغذ از معاملات بورس و این که با توجه به شرایط موجود در اقتصاد کشور الکترونیکی شدن امکان پذیر و جوابگو خواهد بود گفت: در گذشته اصل سهم مورد معامله قرار می گرفت و ورقه سهم به این خاطر که به نام خریدار جدید شود، بسیار زمان بر بود و باعث از دست دادن فرصت های بازار از سوی سهامداران می شد، اما پس از مدتی به صورت گواهینامه سپرده درآمد که باعث صرفه جویی زیاد در وقت شد، بنابراین با الکترونیکی شدن معاملات نیز این سیستم مورد توجه سهامدارن قرار خواهد گرفت. زرگانی نژاد با اشاره به این که استقبال عمومی در استفاده از این سیستم وجود خواهد داشت اظهار کرد: باید به این سمت برویم که سیستم معاملاتی را از زواید به دور کنیم. این کارگزار بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که امکان قطع ارتباط در شبکه بانکی وجود دارد، با این وجود سهامداران چه کاری باید انجام دهند؟ گفت: امیدواریم که این مشکل به وجود نیاید زمانی این کار صورت می گیرد که سیستم از حیث عادی اصلا آسیب پذیر نباشد. به گفته او باید به این سمت برویم که مشکلی با کاغذ نداشته باشیم به طور مستقیم سفارشات را الکترونیک دریافت کنیم و با توجه به اطلاعات در سیستم معاملات را انجام دهیم.

زرگانی نژاد درباره زمان استفاده از این سیستم و این که ارتباطی با شرایط بازار نخواهد داشت، گفت: برنامه ریزی و تفکر خاصی پشت این تصمیم بوده بنابراین قرار است که این سیستم در آینده نزدیک مورد استفاده قرار گیرد، بدون توجه به وضعیت بازار پایه کار گذاشته خواهد شد تا معاملات با سرعت، دقت و حجم بیش تری انجام شود.