آرشیو پنجشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۱۰۶۱
دنیا
۶
نگاه جهانی

چین جلودار رشد اقتصاد جهانی است

سید عباس عاملی

به گفته صندوق بین المللی پول اقتصاد جهانی در مسیر دستیابی به بهترین عملکرد چهار ساله خود از دهه هفتاد تا کنون قرار دارد.

در چشم انداز شش ماهه، به اعتقاد صندوق بین المللی پول توسعه سریع چین و هند باعث خواهد شد اقتصاد جهانی در سال 2006 به میزان 1/5درصد و در سال 2007 به میزان 8/4درصد رشد کند.

با این حال، صندوق بین المللی پول هشدار داد که سقوط بازار مسکن آمریکا و افزایش نرخ بهره به دنبال نگرانی های ناشی از افزایش تورم می توانند پیش بینی صندوق بین المللی پول را با کاهش مواجهه کنند.

در حالی که آمریکا با جذب واردات از سراسر دنیا با کسری تجاری 7درصد تولید ناخالص داخلی روبه رو است، چین به همین اندازه از مازاد تجاری برخوردار است. مساله کلیدی در آینده اقتصاد جهانی چگونگی واکنش این کسری ها و مازادها است.

پیش بینی می شود اقتصاد چین در سال 2006 و 2007 به میزان 10درصد رشد کند که این میزان سه برابر رشد اقتصاد آمریکا است. این در حالی است که آمریکا دارای سریعترین رشد اقتصادی در میان کشورهای عضو گروه هفت است. شش کشور دیگر عبارتند از: انگلستان، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا و کانادا.

صندوق بین المللی پول معتقد است که پیش بینی این سازمان در رابطه با رشد اقتصادی در سال 2007 بستگی به این دارد که خطر تورم با افزایش اندک نرخ بهره توسط بانک های مرکزی مرتفع شود، افزایش تقاضای داخلی در کشورهای توسعه یافته متعادل تر شود و بازارهای بین المللی مالی به ثبات بهتری دست یابند.

صندوق بین المللی پول معتقد است که 17درصد احتمال دارد که رشد اقتصادی در سال آینده به 25/3درصد نرسد، به ویژه در صورت افزایش دوباره قیمت نفت و یا سقوط بازار مسکن آمریکا.