آرشیو دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۷۱
شهرستان ها
۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:راندمان آبیاری در آذربایجان شرقی به 70 درصد می رسد

تبریز - خبرنگار رسالت:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: انتظار می رود با استفاده بهینه از آبهای تامین شده، اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار، ایجاد ایستگاه های پمپا ژ و تجیهز و نوسازی، راندمان آبیاری از 35 درصد فعلی به 70 درصد اراضی موصوف رسیده و تولیدات کشاورزی استان تا میزان دو برابر افزایش دهد.

سلمان شفاعت در گفتگو با خبرنگار ما افزود: براساس زمان بندی صورت گرفته، اجرای شبکه های فرعی در پایاب سدهای درحال احداث این استان تاهشت سال آینده در سطح 200 هزار هکتار انجام خواهد یافت.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح و توسعه باغات دیم و آبی و در یک برنامه ده ساله، مساحت باغات آذربایجان شرقی به 200 هزار هکتار افزایش می یابد و این امر با تاکید بر اراضی پایاب سدها و استفاده حداکثر از اراضی مستعد و با پتانسیل بالای دیم صورت می گیرد.

شفاعت تصریح کرد: براساس پیش بینی برنامه چهارم توسعه در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی، فرآوری محصولات تا آخر برنامه به دو برابر افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: مجموع تولید سالانه 11 محصول شاخص استان به دو میلیون و 134 هزار تن بالغ می شود که موقعیت ممتازی به این استان از نظر تولید محصولات کشاورزی، باغی و دامی بخشیده است.

شفاعت در ادامه اظهار داشت: از مجموع 4 میلیون و 548 هزار هکتار مساحت استان آذربایجان شرقی که بیش از 2 درصد مساحت کشور را تشکیل می دهد، یک میلیون و 220 هزار و 980 هکتار آن قابل کشت است. وی یادآور شد: دو میلیون و 395 هزار و 600 هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی را مرتع تشکیل می دهد و سطح باغات این استان نیز 97 هزار و 300 هکتار است. این در حالی است که 32 درصد کل جمعیت استان از میزان 3 میلیون و 460 هزا نفر، در مناطق روستایی ساکنند و سهم استان از جمعیت کشور 20/5 درصد است.رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: 915 هزار نفر در این استان شاغلند و نرخ اشتغال در آن 95 درصد می شود که رتبه کشوری را دارد و جمعیت شاغل بخش کشاورزی آذربایجان شرقی 290 هزار نفر است.