آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۷۹
بین الملل
۲۱

آمریکا برای یافتن شریکی جهت تحریم ایران بی نتیجه دست و پا می زند

خبرگزاری فارس: در حالی که برخی اعضای دائم شورای امنیت مخالفت خود را با تحریم ایران اعلام کرده اند، یک مقام ارشد آمریکایی گفت دیپلماتهای این کشور بشدت در تلاش هستند تاییدیه شرکای واشنگتن درباره فهرستی از تحریم ها علیه تهران را به دست بیاورند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته این مقام آمریکایی نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حال مذاکره با همتایانش از دیگر اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان درباره تحریم هایی است که در صورت عدم تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم از سوی ایران ممکن است علیه این کشور اعمال شود.

این در حالی است که «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد این کشور هیچ زمینه ای برای اعمال تحریم علیه ایران و عجله در این باره نمی بیند.

چین نیز پیش از این تاکید کرده است این کشور مخالف اعمال تحریم علیه ایران است و مسئله هسته ای ایران می تواند از طریق راه های صلح آمیز حل شود.

ون جیابائو، نخست وزیر چین اعلام کرد:«هدف ما یافتن راهی برای مسئله هسته ای ایران است اما تحریم الزاما این هدف را محقق نمی کند بلکه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.»

وی افزود: «از آنجا که هنوز امیدواریم، باید به تلاش های صلح آمیز ادامه دهیم.»

اما مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: «برنز پیشرفت های خوبی در زمینه تعیین عناصر قطعنامه ای با مدیران سیاسی همتایش انجام داده است.»

وی افزود: «فکر نمی کنم با توجه به پیشرفتی که کرده ایم، برای جمع کردن این مسئله به طور خاص مشکلی داشته باشیم.»

این مقام گفت در حالی که ما پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه تعیین پایه های اولین تحریم ها انجام داده ایم، توافق دقیق بر سر کلمات استفاده شده در قطعنامه جدید سازمان ملل ممکن است زمانبر باشد.

وی اظهار داشت: «همانطور که از تجارب گذشته می دانیم، توافق 90 درصدی در این باره زیاد است و دستیابی به 10 درصد بقیه گاهی ممکن است بیش از آنچه دوست داری، طول بکشد.»

این مقام آمریکایی گفت در حالی که واشنگتن جدول زمانی خاصی را برای تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره ایران تعیین نکرده است اما فرصت کم است.

وی تاکید کرد: «به نظر می رسد آخرین دانه های شن در این ساعت شنی نیز در حال فرو افتادن است.»