آرشیو یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۳۶
شهرستان ها
۱۱

فلکه عنکبوت!

چند دقیقه ای در خیابان اصلی می ایستم، آن هم نه در محل ایستگاه تاکسی؛ معمولا تاکسی ها چند ده متر قبل یا بعد از ایستگاه توقف می کنند چرا که در مجاورت تابلوی زردرنگ ایستگاه تاکسی هیچ مسافری دیده نمی شود و راننده این خودروی سبز و سفید هم برای توقف در محل دیگری همین توجیه را دارد.

«... عاشورا- مدرس- دهخدا- دانشگاه- ترمینال...» اینها کلمات کوتاهی است که از زبان مسافران منتظر در خیابان اصلی شهر آباده شنیده می شود، اما دراین میان و دربین این اسامی یک نام بیشتر جلب توجه می کند! «عنکبوت».

آنهایی که دائما تاکسی سوار می شوند با این کلمه مقصد را بیان می کنند و آنهایی که کمتر مسافر تاکسی هستند تا نام اصلی میدان را می برند تاکسی عبور کرده و جا می مانند و بناچار در تجربه بعدی خود می گویند: «عنکبوت».

سالها پیش بنایی در یکی از میدان های شهر آباده ساخته شده تا برای استقرار ماموران زحمت کش راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار گیرد. البته با شکل و شمایلی شاید مشابه عنکبوت چرا که ستون های خمیده این بنا همچون پاها و بازوان عنکبوت خودنمایی می کرد. بلافاصله افرادی که معمولا دراین زمینه ها بسیار با استعداد هستند آن را عنکبوت نامیدند و درپی این نامگذاری عمومی بازوان عنکبوت که نفهمیدیم چه کارایی و نقشی در ساخت بنا داشت برداشته شد تا بلکه این نام نیز برداشته شود، اما مردم همچنان این فلکه را به نام عنکبوت می شناسند. جالبتر اینکه اخیرا آدرسی را روی محصولات یک فروشگاه دیدیم که همین نام درج شده بود: آباده- فلکه عنکبوت- جنب...

سخن با شورای شهر است. هرچند اخیرا کارهای عمرانی خوبی بویژه در زمینه فضاسازی میدان ها از جمله میدان تل آسیاب صورت گرفته است اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای طرح های اینچنینی نظرخواهی و بالاتر از آن درخواست ارائه طرح از سوی کارشناسان شهرسازی- مهندسی و معماری ضروری است. می توان با یک مسابقه همانند نامگذاری یا طراحی آرم یک مؤسسه یا سازمان و کارخانه، افراد متخصص یا هنرمند و با ذوق را به میدان آورد و به بهترین طرح نیز جایزه ای داد و یا تقدیری کرد تا شاهد اینگونه مسائل در شهر نباشیم. شهرما پر از هنرمندان و معمارانی است که حاضرند برای رشد و زیبایی شهرستان ، شورای شهر و دیگر مسئولان را یاری دهند.

آباده- خبرنگار کیهان