آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵، شماره ۲۹۵
اقتصاد ایران
۳
تریبون

شفاف سازی اطلاعات لازمه جذب سرمایه

روبرت بگلریان

با توجه به شرایطی که درخصوص فروش 28 درصد از سهام بانک پارسیان به وجود آمد و با توجه به نوع خبررسانی که در این رابطه شد، ذکر چند نکته ضروی است.

از آن جا که بورس در اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است طبیعتاتمامی سرمایه گذاران به دنبال اطلاعات شفاف تر هستند تا بتوانند با اعتماد بیش تری به فعالیت خود در بازار بپردازند. از این رو ارایه روشنگری های لازم در این خصوصی در مدت زمانی کوتاه برای ترمیم خدشه های احتمالی در روابط سرمایه گذاران با کلیت بورس و بازار سرمایه لازم و ضروری به نظر می رسد. آن چه از اخبار جراید و رسانه های عمومی استنباط می شود حاکی از وجود سوءتفاهم ها و سوءتعبیرهای زیاد در میان دست اندرکاران بازار سرمایه است.

گذشته از این موارد در رابطه با آن چه که به فعالیت بانک پارسیان مربوط می شود، می توان گفت بهتر است روشنگری های بیش تری چه از نظر ساز و کارهای مربوط به فروش این میزان سهام عمل شده و گروه هایی که احیانادر قانون و چگونگی عملکرد بانک ها و به طور کلی عملیات بانکی، بازار پول و سرمایه وجود دارد، صورت بگیرد تا از این پس دیگر شاهد مواردی از این قبیل نباشیم و بخش خصوصی در تمام واحدهایی که فعالیت می کند، به ویژه در حوزه سرمایه و پول توان فعالیت با اعتماد بیش تری را داشته باشد.

باید توجه داشت که اقتصاد ایران، نیاز به جذب سرمایه و سرمایه گذاران دارد.

از این رو مواردی از این دست می تواند فضایی ایجاد کند که سرمایه گذاران، سرمایه های خود را یا از بازار بیرون بکشند و یا به روش های غیرشفاف برای سرمایه گذاری روی بیاورند.

این اقدام، پیامدهای منفی و زیان بار بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. همچنان که در گذشته نیز نتایج چنین مسایلی را تجربه کرده ایم.