آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵، شماره ۲۹۵
مدیریت و بازاریابی
۱۳

با روی باز از تغییرات استقبال کنید

حمید کلامی

«هر نو آوری و خلاقیتی، در مرحله نخست کاری تخریبی است.»

پیکاسو

وجود بی ثباتی ها و عوامل ناشناخته، همواره از علایم رویدادهای ناگوار و تنگناهای پیش بینی ناپذیر نیست بلکه، ممکن است زمینه ای برای ظهور تغییرات، دگرگونی ها، نوآوری ها و خلاقیت های سازنده باشد.

بسیاری از مدیران سازمان ها، اعم از دولتی یا خصوصی و... از وجود بی ثباتی ها و متغیرهای ناشناخته در ابعاد مختلف در هراسند و از آن ها به عنوان عوامل بر هم زننده آرامش شرکت خود نام می برند. در این میان تعداد زیادی از شرکت ها در برخورد با عوامل به وجود آورنده تغییر، متحمل ضررهای کلانی می شوند، برخی شرایط پیشین را با دشواری زیاد حفظ می کنند و البته معدودی نیز به سود می رسند.

اما چه عاملی وجه تمایز بین این گروه ها را ایجاد می کند؟

به گفته پیتر دراکر (Peter Drucker)، پدر مدیریت جهان، آن چه مدیران سازمان ها در برخورد با تغییرات و مشکلات به آن نیازمندند، ابزار بهتر و جدیدتر نیست بلکه، سازمان دهی، بازساختاری، باز مهندسی امکانات و ویژه سازی سرچشمه ها برای بهره گیری بهتر از آن ها ست.

در حقیقت مدیری می تواند شرایط نابسامان را به نفع شرکت خود سامان دهد که به تغییرات حاصله، به دیده فرصت بنگرد و با تطبیق شرایط شرکت خود با آن چه در حال وقوع است، امکان رشد و تعالی آن را میسر سازد.

اما پذیرش تغییر ساده نیست و کم تر کسی است که حاضر باشد شرایط جا افتاده کنونی را متحول کند.

نقل است که از یکی از مدیران ارشد صنایع در کشور چین دلایل موفقیت شتابان این کشور در سال های اخیر پرسیده شد; وی ضمن اشاره به ضرب المثل معروف این کشور - همیشه از بین دو راه حل موجود راه حل سوم را انتخاب کن - توضیح داد: «مدیران چینی با سر لوحه قرار دادن این ضرب المثل توانسته اند به موفقیت های کنونی دست یابند، چرا که در برخورد با مسایل و مشکلات به جای انتخاب سریع یکی از راه حل های موجود، با بهره گیری از نیروی خلاقه خود و کارکنانشان راه حل های نوین و بهتری را یافته اند که موجبات رشد و تعالی سریع این کشور را فراهم آورده است.