آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵، شماره ۲۹۵
صفحه آخر
۲۰
شفای امروز

ورزش به تنهایی لاغر نمی کند

ورزش به تنهایی به ندرت در کودکان می تواند مانع از چاقی شود; اما در عین حال ورزش می تواند در کودکان قبل از سن مدرسه مهارت های حرکتی را افزایش دهد و باعث بالا رفتن میزان اعتماد به نفس کودکان شود.

پروفسور جان رایلی از دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند که تحقیقی در این زمینه انجام داده، می گوید: «برای لاغر ماندن کودکان به جز ورزش باید به رژیم غذایی آن ها هم اهمیت داد.»

در حال حاضر چاق شدن کودکان یک مساله بهداشتی جهانی است و متخصصان می گویند: «این باعث می شود که در آینده مشکلاتی نظیر دیابت و افزایش فشار خون در جوامع کاملابیش تر از حد فعلی باشد.»

رایلی و گروهش نتایج اضافه شدن میزان ورزش در کودکان چهارساله در اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. هدف آن ها این بود که ببینند آیا میزان ورزش منظم و طولانی مدت می تواند بر میزان توده بدن (BMI) - که براساس آن به نحوی می توان اضافه وزن یک نفر را تعیین کرد - تاثیر داشته باشد یا نه. در نهایت این تحقیق نشان داد که صرف تکیه بر ورزش نمی تواند توده بدن را به صورت مشخص کاهش دهد.

(توده بدنی (BMI) به این صورت محاسبه می شود:

وزن با واحد کیلوگرم تقسیم بر قد با واحد متر)

در این مطالعه 545 کودک مورد بررسی قرار گرفتند که به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول فقط هفته ای یک بار به صورت منظم یک ساعت تمرین می کرد; اما گروه دوم بین سه تا چهار بار در هفته هر بار بین 45 دقیقه تا یک ساعت تمرین ورزشی انجام داد. پس از شش ماه و یک سال وزن و توده بدنی هر دو گروه سنجیده شد و مشخص شد که تغییر چندانی در وزن و توده بدنی گروه دوم نسبت به گروه اول به وجود نیامده است، هرچند که مطالعات روی مهارت های انجام حرکتی به دقت انجام عملیات با دست ها و پاها در گروه دوم آشکارا بیش تر از گروه اول بود.