آرشیو پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۴
انرژی
۱۵

ایران به خط لوله نابوکو می پیوندد

مدیر اجرایی شرکت ملی گاز بلغارستان (بلغارگاز) اعلام کرد: خط لوله گاز نابوکو که قرار است گاز آسیای میانه را به اروپای مرکزی منتقل کند، با انتقال گاز آذربایجان آغاز به کار خواهد کرد و ایران نیز به صادرکنندگان گاز از طریق این خط لوله خواهد پیوست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هفته نامه بلغاری بانکر، کریل گگوف، مدیر اجرایی بلغارگاز اعلام کرد: نخستین محموله گاز از طریق خط لوله نابوکو از کشور آذربایجان صورت خواهد گرفت و ایران نیز به آذربایجان خواهد پیوست.

خط لوله نابوکو که 3300 کیلومتر طول خواهد داشت عرضه سالانه 30میلیارد مترمکعب گاز به اروپای مرکزی را از سال 2015 تضمین خواهد کرد و جایگزین گاز صادراتی روسیه به اروپای مرکزی خواهد شد.شرکت های بلغارگاز، بوتاش ترکیه، ترانس گاز رومانی، ام.او.ال مجارستان و او.ام.وی اتریش، شرکت مطالعات خط لوله نابوکو را تاسیس کردند و اکنون در حال انجام مطالعات مربوط به احداث آن هستند.گگوف در بخش دیگری از سخنانش این ادعا را که خط لوله نابوکو با کمبود عرضه کننده گاز روبه رو خواهد بود و نهایتا تحت کنترل گازپروم روسیه قرار خواهد گرفت، رد کرد.

شرکت مطالعات خط لوله نابوکو هم اکنون در تلاش برای دریافت 5/3میلیون یورو تسهیلات از کمیسیون اروپا به منظور تسریع در انجام پروژه است و تاکنون 2میلیون یورو برای انجام مطالعات مقدماتی دریافت کرده است.