آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
دنیا
۶

با صرف هزینه 5میلیارد دلاری کانال پاناما توسعه می یابد

به نظر می رسد کانال 92ساله پاناما دیگر نمی تواند به وظیفه حساس خود عمل کند و همانند گذشته رابطه خوبی بین شمال و جنوب قاره آمریکا باشد.

امروزه این کانال دیگر نمی تواند جوابگوی کشتی های مدرن و پهن پیکر باشد که این مساله، ترافیک سنگینی را در ورودی های این آبراه استراتژیک ایجاد می کند.

به وجود آمدن این ترافیک که برخی مواقع بسیار سنگین می شود باعث شده است تا همه روزه زیان های اقتصادی سنگینی به کشتی های باربری و شرکت های حمل ونقل دریایی وارد شود.

اداره کنندگان کانال پاناما دیروز به همین دلیل طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن کانال پاناما از دو سوی آتلانتیک و پاسیفیک تعریض می شود.به این ترتیب کشتی های باری بیشتری می توانند در آن حرکت کنند. همچنین این کانال پس از تعریض می تواند به سوپرتانکرهای نفتکش نیز سرویس بدهد.

براساس این طرح، اجرای تعریض کانال پاناما هشت سال به طول می انجامد و اینگونه که برآوردهای اولیه نشان می دهد هزینه اجرای این پروژه نیز 5میلیارد و 250میلیون دلار خواهد بود.

جورج کویجانو، مدیر کانال پاناما با اعلام این خبر گفت: مطالعات زیادی صورت گرفته است و به نظر می رسد تنها راه حل این مساله توسعه کانال است. این کار با صرفه ترین روش برای احیای کانال پاناما است.کانال پامانا هم اکنون 5درصد از ترافیک دریایی جهان را به خود اختصاص داده است و بیش از 68درصد ترددها در کانال پاناما به یا از ایالات متحده انجام می شود. هم اکنون روزانه بین 25 تا 37 کشتی از کانال پاناما عبور می کنند. متوسط مدت زمان انتظار هر کشتی برای عبور از کانال در صورت ذخیره جا از قبل 16 ساعت و در صورت رزرو نکردن نوبت 28 ساعت است. هر یک روز انتظار در مدخل های کانال پاناما هزینه ای در حدود 50هزار دلار را به کشتی ها تحمیل می کند. ظرفیت کانال پاناما پس از توسعه به یکصد کشتی در روز می رسد. اکنون کشتی های بزرگتر از 4هزار کانتینر، توانایی تردد در کانال پاناما را ندارند و این در حالی است که 27درصد کشتی هایی که در شمال و جنوب کانال در تردد هستند بالاتر از این میزان ظرفیت دارند. دولت پاناما اعلام کرده هزینه تعریض کانال را تا سقف 10میلیارد دلار نیز یک هزینه اقتصادی می دا ند.