آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
بورس - شرکت ها
۱۰

گفته ها و شنیده ها

سایپا شاخص را منفی کرد

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار سهام پس از روزهای پی در پی منفی، تنها دو روز (چهارشنبه و شنبه) توانست، مثبت بماند، اما روز گذشته تحت تاثیر سایپا و چند سهم دیگر منفی شد. در این روز معاملاتی، صف فروش سایپا به تنهایی 10 واحد شاخص را منفی کرد و سهم هایی همچون نفت بهران، کالسیمین و سرمایه گذاری ساختمان ایران هم در منفی کردن شاخص سهیم بودند.

نقطه مقابل سایپا، پتروشیمی خارک بود که شاخص تحت تاثیر آن 8 واحد مثبت شد. تراکتورسازی ایران، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی اصفهان و چادرملو نیز در مثبت شدن شاخص، «شخارک» را همراهی می کردند.

EPS «شاملا» فقط 1300ریال

گفته های بازار: بورس بازان دیروز در تالار شیشه ای شایع کرده اند که EPS شرکت املاح معدنی ایران با احتمال تعدیل مثبت 1700ریالی روبه رو است. گفته می شود این EPS به بورس اعلام شده است.

شنیده های ما: به گفته مسوولان شرکت، EPS حسابرسی نشده «شاملا» روز گذشته به بورس ارائه شده و میزان آن در حدود 1300ریال است. براساس اظهارات مدیران شرکت به هیچ وجه امکان اعلام EPS 1700ریالی از سوی «شاملا» وجود ندارد و این شرکت بعد از 6 ماه، تعدیل 10درصد در EPS خود داده است و ناشی از پوشش 650ریالی آن در همین مدت بوده است. شرکت می گوید، اگر از محل نمک زیان نمی دیدیم شاید در EPS خود تعدیل بیشتری می دادیم.

رشد قیمتی«وپترو»

گفته های بازار: درباره سرمایه گذاری پتروشیمی هم گفته می شود که سهام این شرکت از محل طرح های پتروشیمی باختر، کارون، مرجان، مروارید و کاویان و بهره برداری 100درصدی از تولید شیمی بافت با احتمال رشد قیمتی از 1395 به 2000ریال مواجه است.

شنیده های ما: اما درباره احتمال رشد قیمتی، همه شرکت ها یک پاسخ مشابه دارند و آن این است که بازار تعیین کننده عرضه و تقاضا است و رشد قیمتی را هم بازار رقم می زند.

تکذیب پوشش 300ریالی «ولیز»

گفته های بازار: لیزینگ ایران هم با این شایعه مواجه بودند که در 6 ماه 300ریال از پیش بینی سود سالانه اش پوشش داده شده است.

شنیده های ما: اما شرکت ضمن تکذیب رقم مزبور برای پوشش EPS می گوید: گزارش 6 ماهه شرکت در حال حسابرسی است و اگر تغییری در میزان EPS شرکت رخ داده باشد، از طریق سازمان بورس اعلام خواهد شد.