آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
بانک و بیمه
۱۲

مراحل قانونی تبدیل قرض الحسنه ها به موسسات مالی و اعتباری کامل نشده است

بانک مرکزی ساماندهی فعالیت برخی صندوق های قرض الحسنه بزرگ را که تاکنون مجوز رسمی فعالیت از این بانک را نداشته اند، در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر از میان چندین صندوق قرض الحسنه بزرگ فعال در سطح کشور که بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی نام موسسه مالی و اعتباری را برخود نهاده اند، نام قوامین، انصارالمجاهدین و بسیجیان بسیار شاخص است و این درحالی است که از نظر بانک مرکزی آنها فقط صندوق قرض الحسنه محسوب می شوند.

در عین حال، از میان موسسات مالی و اعتباری و صندوق های بزرگ قرض الحسنه تنها موسسه مالی و اعتباری توسعه مجوز فعالیت از بانک مرکزی با نام موسسه مالی و اعتباری را دارد و حتی موسسه مالی و اعتباری بنیاد نیز دارای مجوز از بانک مرکزی نیست.

اخیرا صندوق های قرض الحسنه بسیجیان، قوامین و انصارالمجاهدین در پی انجام مراحل قانونی و گذراندن پروسه اخذ مجوز فعالیت از نوع مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی هستند، به نحوی که مدارک خود را برای انجام این اقدام به بانک مرکزی ارائه داده اند، اما تا زمانی که این موسسات تمام مراحل قانونی خود را طی نکنند، بانک مرکزی مجوز فعالیت با نام موسسه مالی و اعتباری را به آنها نمی دهد.

گزارش مهر از بانک مرکزی حاکی است: تبدیل شدن این صندوق ها به موسسه مالی و اعتباری نیاز به تامین سرمایه، تبدیل شدن به شرکت سهامی عام و معرفی مدیران آنها به بانک مرکزی دارد. به گفته یکی از مسوولان بانک مرکزی، سایر موسسات و صندوق های کوچک فعال در سطح کشور نیز در پی انجام اقدامات و گذراندن پروسه جهت تبدیل شدن به موسسه مالی و اعتباری هستند.

اخیرا نیز برخی از شرکت ها یا اشخاص نظیر موسسه مالی و اعتباری ایرانیان بدون هیچ گونه مجوزی از بانک مرکزی اقدام به چاپ آگهی در روزنامه ها جهت استخدام نیرو در شهرهای مختلف و یا تبلیغات جهت فعالیت و جذب سپرده های مردمی کرده اند.