آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
انرژی
۱۵

لوک اویل در آب های خزر

شرکت لوک اویل روسیه و شرکت نفت قزاقستان به شرکت حفاری شمال پیشنهاد کردند تا در مناطق نفتی این دو شرکت خارجی در دریای خزر با آنها همکاری کند.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفت وگو با خبرگزاری مهر، از آغاز مذاکرات شرکت حفاری شمال با شرکت لوک اویل و شرکت نفت قزاقستان خبر داد و گفت: شرکت لوک اویل روسیه و شرکت نفت قزاقستان به شرکت حفاری شمال پیشنهاد داده اند در مناطق نفتی این دو شرکت در دریای خزر به همکاری با آنها بپردازد.

اصغر رفیعی افزود: شرکت حفاری شمال 6 ماه دیگر فرصت دارد تا به این قرارداد پاسخ دهد، اما روند مذاکرات به خوبی پیش می رود.

وی درباره قرارداد شرکت ملی حفاری شمال با لوک اویل گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بین طرفین، این قرارداد به مدت دوسال با این شرکت منعقد می شود و تعداد چاه قابل حفاری نیز محدودیتی ندارد.

رفیعی با اشاره به پیشنهاد قرارداد این شرکت با قزاقستان نیز گفت: این پیشنهاد به منظور توسعه یکی از بلوک های نفتی این کشور بوده و مدت زمان آن 5 سال است.

وی درباره ارزش این قراردادها گفت: برای این قراردادها نرخ روزانه محاسبه می شود که این درآمدهای روزانه در پایان هر ماه دریافت می شود. به عنوان مثال، هم اکنون ایران در قرارداد خود با شرکت نفت ترکمنستان یک میلیون و 700 هزار دلار در ماه دریافت می کند. رفیعی افزود: پیش بینی می شود درآمد ایران در این قراردادها نیز ماهانه 4میلیون دلار باشد.