آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
خودرو
۱۶

مالکان خودروهای فرسوده از محصولات ایران خودرو استقبال کردند

طبق اعلام اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغات شرکت ایران خودرو، این شرکت با حدود 200هزار متقاضی در طرح خروج خودروهای فرسوده بیشترین ثبت نام کننده را نسبت به سایر شرکت های خودروسازی داشته است.

این آمار در حالی از سوی مسوولان ایران خودرو اعلام می شود که پیش از این کارشناسان پیش بینی می کردند

به دلیل قیمت مناسب خودروی پراید، این خودرو متقاضی بیشتری نسبت به محصولات ایران خودرو داشته باشد، به همین دلیل شرکت سایپا تیراژ تولید این خودرو را افزایش داد ولی ظاهرا استقبال از محصولات ایران خودرو بیشتر بوده و خودرو «روآ» با 51درصد متقاضی تا به امروز توانسته است توجه بسیاری از مالکان خودرو های فرسوده را به خود جلب کند. این نسبت برای وانت پیکان 5/24درصد، برای پژو جی ال ایکس 5/10درصد و برای سمند 7درصد اعلام شده است.

واعظی آشتیانی، رییس کمیته نوسازی خودروهای فرسوده در خصوص دلایل استقبال بیشتر متقاضیان از محصولات ایران خودرو به خبرنگار ما گفت: تعداد خودروهای فرسوده ایران خودرو نسبت به شرکت سایپا بیشتر بوده است، به همین دلیل تعداد ثبت نام کننده های این شرکت چندین برابر شرکت سایپا ارزیابی شده است. وی ادامه داد: ایران خودرو از سال 47 شروع به تولید خودرو کرده و تیراژ تولید آن هم نسبت به سایر خودروساز ها در گذشته بیشتر بود. اما تیراژ تولید شرکت سایپا طی 10سال گذشته افزایش یافته است که این موضوع موجب افزایش متقاضی در طرح خروج خودروهای فرسوده برای ایران خودرو شده است.

اما نکته مهم این طرح این است که آیا خودروسازان می توانند به وعده های داده شده مبنی بر خروج 250هزار خودروی فرسوده و تحویل خودروهای جایگزین عمل کنند یا خیر؟ این وعده ها در حالی از سوی خودروساز ها داده شده است که هنوز 10هزار متقاضی سال گذشته که خودروهای خود را تحویل داده اند، هنوز خودروی نو تحویل نگرفته اند و در انتظار این هستند که امسال و با اجرای طرح جدید، خودروی خود را تحویل بگیرند. نکته مهم بعدی، در طرح نوسازی خودروهای فرسوده این است که در برخی از فصول سال بازار با کمبود خودرو مواجه می شود و خودروساز ها نمی توانند نیاز بازار را تامین کنند که این امر موجب افزایش قیمت خودرو در بازار می شود. ولی آیا با وعده تامین 250هزار خودروی فرسوده توسط خودروساز ها بازار خودرو با مشکلات توزیع مواجه نمی شود؟