آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
خودرو
۱۶

تکلیف خودروهای هاچ بک با الزام گازسوز شدن

در صورتی که کارخانه های خودروسازی ملزم به تولید محصولات فقط گازسوز شوند، چون امکان گازسوز کردن پژو 206 هاچ بک وجود ندارد، لذا تولید این خودرو متوقف و پژو صندوق دار (اس.دی) جایگزین آن خواهد شد.

فیض بخش، مدیر پروژه گاز سوز کردن خودروهای شرکت ایران خودرو، در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به الزام خودروسازان از تیرماه سال آینده به تولید خودروهای گازسوز، تکلیف پژو 206 چیست؟ گفت: هنوز ابلاغیه این کار به طور رسمی برای ما ارسال نشده است، اما اگر الزام ایجاد شود، چاره ای نداریم و باید به جای تولید پژو 206 هاچ بک، مدل صندوقدار این خودرو را

جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه مجبوریم در چارچوپ خواست دولت حرکت کنیم، افزود: البته به غیر از پژو 206 هاچ بک، بقیه محصولات را می توانیم به صورت گازسوز تولید کنیم و حتی پژو پارس نیز توانایی گاز سوز شدن را دارد. ما به راحتی در سال آینده می توانیم 600هزار دستگاه خودرو گازسوز تولید کنیم و از طرفی مشکل تامین مخزن را نیز برطرف کرده ایم و امسال توانایی تولید 150 هزار دستگاه خودرو گازسوز و تامین مخازن آن را داریم.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل نبود موتور مناسب برای گاز سوز شدن را چگونه برطرف خواهید کرد؟ گفت: ما تست دوام را بر روی موتور خودروهای تولیدیمان انجام داده ایم و موضوع آسیب دیدن موتورها در صورت استفاده از گاز صحت ندارد. البته درست است که موتورها در صورت استفاده از گاز با افت توان مواجه می شوند، اما ما حتی در مورد پژو آر.دی نیز با تقویت موتور، قدرت این خودرو را به حدی رسانده ایم که افت توان برای مصرف کننده چندان محسوس نباشد.