آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
نگاه سوم
۳۱

فیلمی از روسیه بهترین فیلم جشنواره رم

نخستین جشنواره بین المللی فیلم رم با عنوان «جشن سینما» روز شنبه با اهدای جوایز به برترین ها به کار خود پایان داد.

فیلم روسی «بازی قربانی» که اقتباس آزاد از هملت ویلیام شکسپیر است، جایزه بهترین فیلم اولین دوره این جشنواره را از آن خود کرده است.

فیلم یک درام خانوادگی است و به دانشجوی جوانی می پردازد که اطلاع پیدا می کند که پدر در گذشته اش، توسط سم به قتل رسیده است.

آنا میخالکووا، هنرپیشه اصلی فیلم، دخترنیکیتا میخالکوف کارگردان سرشناس روسیه است. این فیلم ساخته کیریل سربرفیکوف است.

فیلم «این انگلیس است»، ساخته شین میدوز، کارگردان بریتانیایی هم که درباره کله پوستی های جوان (نژادپرستان) بریتانیا در اوائل دهه 80 میلادی است، توانسته جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص دهد. هیات داوران جشنواره رم شامل 50 نفر بود که بخشی از آنها را علاقه مندان سینما تشکیل می دادند. اتوره اسکولا کارگردان ایتالیایی مسوولیت هیات داوران را بر عهده داشت.

آقای اسکولا گفته است که دو فیلم یاد شده، زیبا و هنرمندانه ساخته شده اند و ابراز امیدواری کرده است که به رغم غیرتجاری بودنشان، بتوانند مخاطب زیادی داشته باشند.

آریان آسکارید هنرپیشه فرانسوی نیز به خاطر ایفای نقش در فیلم «سفر به ارمنستان» ساخته روبرت گویوجیان جایزه بهترین هنرپیشه زن را به خود اختصاص داد. جورجیو کولانگلی، بازیگر ایتالیایی هم برای بازی در فیلم «هوای نمکی» جایزه بهترین هنرپیشه مرد را تصاحب کرد. جشنواره فیلم رم، از شون کانری به خاطر یک عمر فعالیت های هنری خود تقدیر کرده است.

اولین جشنواره فیلم رم با فیلم «خز» که درباره دیان آربوس، عکاس مشهور آمریکایی است، با حضور نیکول کیدمن در پایتخت ایتالیا آغاز شد.

در جشنواره رم همچنین جدیدترین فیلم میرا نایر، کارگردان هندی به نمایش درآمد. همنام بر اساس کتابی از جومپا لاهیری نویسنده هندی-آمریکایی که آثارش به زبان فارسی هم ترجمه شده، ساخته شده است. داستان درباره زن و شوهر هندی تباری است که به آمریکا مهاجرت می کنند و با تضاد فرهنگی روبه رو می شوند. مونیکا بلوچی، ستاره سینمای ایتالیا هم با دو فیلم «نون: ناپلئون و من» و «شورای سنگی» در جشنواره حضور داشت.

از جشنواره فیلم رم به عنوان رقیب جشنواره قدیمی و معتبر ونیز یاد می کنند. همچنین شب گذشته شهردار رم طی مراسمی جایزه «استپ انداستارز» را به رابرت دنیرو هنرپیشه سرشناس آمریکایی اهدا کرد.