آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۵۲
اخبار خارجی
۱۶

چهار سوی پنج قا ره

40میلیون بی سواد در آمریکا

براساس گزارش مرکز ملی آمار آمریکا از جمعیت 300میلیونی آمریکا حدودا 40 میلیون نفر بی سواد هستند. برخی از این بی سوادان قادرند اسامی خیابان ها یا ارقام فیش های بانکی را بخوانند. این آمار منهای بی سوادان فرهنگی، سیاسی و حتی جغرافیایی است. مثلا از هر 10 آمریکایی فقط یک نفر می تواند به آسانی موقعیت آمریکا را در نقشه جهانی پیدا کند. در حالی که در فرانسه از هر 10 نفر 9 تن از آنان می توانند موقعیت کشور خود را در نقشه جهانی مشخص سازند.

واشنگتن و جبهه خلاص

چند تن از مسئولان جبهه «خلاص» در واشنگتن با مقامات بلندپایه این کشور از جمله مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه و خاورمیانه گفت وگو کرده اند.

به گفته منابع آگاه، افتتاح دفتر این جبهه در پایتخت آمریکا یکی از محورهای مذاکرات بوده است. عبدالحلیم خدام معاون اول سابق رئیس جمهور سوریه پس از جدایی از حزب بعث با علی بیانونی رهبر اخوان المسلمین سوریه جبهه خلاص را بنیانگذاری کرد. هدف از تاسیس این جبهه، تلاش برای سرنگونی دولت دمشق عنوان شده است.

آلبرایت و موسسه دموکراسی ملی

مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا موسسه ای موسوم به «دموکراسی ملی» را تاسیس کرده است. آلبرایت تلاش می کند تا شعبه هایی از این موسسه را در کشورهای عربی دایر کند. مقر اصلی این موسسه در آمریکاست و تاکنون در 10 کشور خاورمیانه شعبه هایی را دایر کرده است. این موسسه در راستای سیاست های آمریکا برای ترویج دموکراسی البته از نوع آمریکایی آن فعالیت می کند.