آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۵۷
اخبار اقتصادی
۴

مدیر کل سلامت سازمان مدیریت: بیمارستانهای دولتی به صورت هیئت امنایی اداره می شوند

متاسفانه در کشور ما از ظرفیت بیمارستانهای دولتی به درستی استفاده نمی شود و بخش عمده ای از امکانات درمانی بلااستفاده است. کیفیت خدمات در بخشهایی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز مطلوب نیست و در مجموع رضایتمندی مردم از سیستم سلامت کشور پایین است.

حمیدپور اصغر مدیر کل سلامت سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان این مطلب در همایش هیئت امنایی شدن بیمارستان های دولتی در بیمارستان هاشمی نژاد، گفت: مجلس در قانون توسعه برنامه سوم کشور، برای رفع این نقیصه ماده 192 را تصویب کرد تا با واگذاری خدمات بخشهای بیمارستانی و خدمات بهداشتی- درمانی دولتی به بخش خصوصی، بهره وری را بالا ببرد، اما به علت شفاف نبودن این قانون و نبود استراتژی مشخص، در عمل اجرای آن به صورت سلیقه ای انجام شد که نارضایتی زیادی هم در پی داشت.

وی گفت: در قانون برنامه چهارم توسعه کشور در ادامه ماده 192 و پس از رفع نقایص آن، ماده 88 تصویب شد که براساس آن اداره بیمارستانهای دولتی به صورت هیئت امنایی شود و هر بیمارستان با تعیین اعضای هیئت امنای مدیریت منابع و بودجه ها و تصمیم گیری در مورد نحوه اداره بیمارستان و پرداختی ها به پرسنل را خودش به عهده بگیرد و البته پاسخگوی دولت و مردم هم باشد.

وی افزود: البته مدل دیگری هم برای رفع این مشکلات پیشنهاد شده بود که بیمارستانهای دولتی به صورت شرکتی اداره شوند، اما در مجموع مدل هیئت امنایی تصویب شد و مقرر گردید از این پس بودجه ها براساس عملکرد بیمارستانها و کار انجام شده آنها پرداخت شود و نه تعداد تختهای بیمارستانی و در واقع پولی که به این مراکز داده می شود، براساس هزینه تمام شده خدمتی است که ارائه می کنند.

پوراصغر گفت: بیمارستانهای هیئت امنایی در واقع از بدنه وزارت بهداشت جدا نمی شوند و نظارت عالی وزارت بهداشت بر عملکرد آنها کماکان وجود دارد اما اختیارات آنها در نحوه مدیریت بیمارستانها و هزینه کردن اعتبارات افزایش می یابد و می توان گفت، بیمارستانها از نظر مسائل مالی، نیروی انسانی، قراردادها و پرداختها مستقل می شوند.

وی افزود: دستورالعمل اجرای ماده 88 قانون توسعه برنامه چهارم در 9 ماده و 13 تبصره و با امضای وزیر بهداشت ابلاغ شده است تا مشکلات گذشته و مسئله اعمال سلیقه مانند آنچه در گذشته برای ماده 192 بود تکرار نشود.