آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۰
اجتماعی
۴

در صورت تصویب هیات دولت آشفته بازار تعرفه مشاوره و روانشناسی نظام مند می شود

با تصویب تعرفه نظام مند مشاوره و روانشناسی از سوی دولت آشفته بازار تعرفه مشاوره و روان شناسی نظام مند می شود.

دکتر غلامعلی افروز رئیس نظام مشاوره و روان شناسی با بیان این مطلب به خبرنگار «ایران» گفت: هم اکنون تعرفه ثابت در کشور وجود ندارد و ما شاهد بی قاعدگی در سراسر کشور هستیم و طبق قانون سازمان نظام روانشناسی، باید تعرفه خدمات درمانی مشاوره را تدوین و برای تصویب به هیات دولت ارائه دهند. وی تاکید کرد: یک سال است که از تدوین تعرفه این نظام می گذرد و این هیات دولت است که باید نرخ تعرفه را وضع کند و در نهایت همه مطابق آن عمل کنند. وی گفت: میانگین تعرفه مشخص شده و هر 45 دقیقه از 7 تا 22 هزار تومان پیش بینی شده است و این درحالی است که مشاوران و روان شناسان با توجه به وضعیت مالی مراجعه کننده، این مبلغ را دریافت می کنند.

وی در مورد برخورداری قشر کم درآمد جامعه از خدمات مشاوره گفت: بهترین شیوه برای برخورداری قشر کم درآمد جامعه، قرار دادن خدمات روان شناسی در فهرست بیمه است تا افراد بتوانند با استفاده از دفترچه بیمه امکان حل مسائل روان شناختی خود را داشته باشند. وی اظهار داشت: به طور جدی دنبال بیمه خدمات مشاوره و روان شناسی افراد هستیم، چرا که همه مردم نمی توانند تعرفه مراکز مشاوره را پرداخت کنند، بنابراین بخشی از این هزینه ها از سوی سازمان های بیمه گر دریافت می شود. وی با اشاره به اینکه در کشور برای هر 25 هزار نفر یک روان شناس وجود دارد، اظهار داشت: وجود 17 هزار نفر روان شناس دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تا دکتری از نیازهای مهم کشور به شمار می رود.

به گفته وی، تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز و قم نیازمند خدمات ویژه بهداشت روانی هستند. افروز گفت: بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره را خانمها تشکیل می دهند و زنان در جامعه تفکر مثبتی نسبت به خدمات مشاوره دارند. علاوه بر این، بیشتر از خدمات مشاوره رسانه ای استفاده می کنند.