آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۰
بین الملل
۵

درباره کشتارهای دجیل

دجیل شهری است در 50 مایلی شمال بغداد که به عنوان یکی از مراکز فعالیت اپوزیسیون در زمان قدرت صدام مطرح بود. مصاحبه با شاهدان عینی قتل عام 148 نفر از ساکنان این شهر از زمان سقوط صدام به این سو از جمله مصاحبه مه 2003 بوسیله آسوشیتدپرس زوایای این جنایت را بیشتر مشخص کرده است. در سال 1982 این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم فعالیت حزب شیعی الدعوه بود که با جنگ صدام علیه ایران مخالفت جدی می کرد. زمانی که صدام و همراهان او در 8 ژوییه 1982 برای شرکت در اجلاسی وارد دجیل شدند، مردان مسلح حزب الدعوه به روی صدام و همراهان وی آتش گشودند به طوری که درگیری بین آنها ساعت ها طول کشید.

در نهایت این هلی کوپترهای نظامی و تانک های ارتش عراق بودند که توانستند صدام و همراهان او را از خطر مرگ برهانند.

پس از این واقعه پلیس مخفی عراق خانواده های این شهر را یکجا جمع کردند، درختان میوه، باغات و خانه ها را تخریب کردند و حدود 150 نفر از اهالی شهر از جمله نوجوانان را پس از یک محاکمه صوری اعدام کردند.

دجیل ناحیه ای است که 7 تن ازمعاونین صدام به همراه وی درسال 1982، 143 تن از ساکنان روستایی را درشمال بغداد به شکلی وحشیانه به قتل رساندند.

اتهامات این متهمان فقط به کشتار فجیعانه مردم دجیل ختم نمی شود، بلکه دارایی های آنان را ویران کردند و همچنین باغ ها و مزارع این مردم را ازبین بردند و بعضی از آنهایی را که از کشتار جان سالم به دربرند، تا چهار سال تبعید کردند.

صدام دیکتاتورسابق عراق متهم ردیف اول این پرونده است.