آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۰
اقتصادی
۲۱

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد: 2 برابر شدن ظرفیت قطارهای تهران مشهد

با پایان برنامه چهارم توسعه تمامی خطوط راه آهن کشور مجهز به علایم الکتریکی می شود و در صورت دارا بودن سیستم های کنترل الکتریکی سطح آن ها ارتقا می یابد و به آخرین دستاورد های روز مجهز خواهند شد.

محمد سعیدنژاد، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در گفت وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر گفت: مسیر های تهران یزد، سیرجان بندرعباس و تهران خرمشهر در چند ماه آینده مجهز به سیستم علایم الکتریکی (CTC) خواهند شد؛ مسیر تهران مشهد نیز در چند ماه آینده مجهز به سیستم (ATC) خواهد شد.

معاون وزیر راه وترابری گفت: هم اکنون در مسیر تهران مشهد 70 زوج قطار در حال حرکت هستند و با تجهیز مسیر به سیستم (ATC) می توانیم 140 زوج قطار را هدایت کنیم.در مسیر های جدید خود از سیستم علایم الکتریکی (CTC) استفاده می کنیم مانند مسیر های بافق مشهد، کرمان زاهدان، اصفهان شیراز و راه آهن غرب کشور.

وی افزود: در سال گذشته شبکه ریلی کشور توانست 20 میلیون مسافر و 30 میلیون تن بار را جابه جا کند که پیش بینی می شود در سال 85 بتوانیم 22 میلیون مسافر و 34 میلیون تن بار را جابه جا کنیم؛ برای افزایش ظرفیت شبکه ریلی کشور برخی گلوگاه ها باید اصلاح شوند و در برخی خطوط نیاز اساسی به بهسازی و باز سازی مجدد شبکه ریلی و ایستگاه ها دیده می شود.

وی هزینه ساخت هر یک کیلومتر راه آهن را 600 میلیون تومان برآورد و اظهار کرد: برنامه های توسعه ای شبکه راه آهن غرب کشور در مراحل اجرایی خود قرار دارد و برآنیم تا پایان برنامه چهارم توسعه قسمت های غرب کشور را زودتر بسازیم و در قسمت های زیادی از این مسیر ها به پیشرفت قابل توجهی رسیده ایم.