آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۰
صفحه آخر
۲۴

مرگ فیلمنامه نویس اسکاری

لئوناردو شرادر، فیلمنامه نویس معروف نامزد اسکار که اقتباس های سینمایی موفقی در کارنامه حرفه ای خود داشت در سن 62 سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، لئوناردو شرادر، برادر دیگر فیلمنامه نویس معروف پل شرادر است که برای نوشتن فیلمنامه اقتباسی «Kiss of the Spider Woman» نامزد اسکار شده بود. او که به همراه برادرش توسط والدینشان به خاطر عقاید شدیدا مذهبی از دیدن فیلم در کودکی منع شده بودند، نخستین فیلم خود را در دهه 1960 یعنی زمانی که به کالج می رفت، دید. شرادر به کالج کالوین رفت و از کارگاه فیلمنامه نویسی لووا در دانشگاه لووا مدرک کارشناسی گرفت. برخی اساتید او در این دانشگاه کرت ونه گات و خورخه لوئیس بورخس بودند.

بر پایه این گزارش، شرادر در اوایل دهه 70 در ژاپن زندگی کرد و به تدریس ادبیات آمریکا مشغول شد. نخستین فیلم او تحت عنوان «یازوکا» که فیلمنامه نویسی آن را با همکاری برادرش انجام داد، توسط سیدنی پولاک کارگردانی شد. دیگر فیلم مطرح به فیلمنامه نویسی شرادر «میشیما: یک زندگی در چهار فصل» درباره زندگی رمان نویس ژاپنی «یوکیو میشیما» بود. این فیلم توسط برادرش پل شرادر کارگردانی شد و جورج لوکاس و فرانسیس فورد کاپولا جزو تهیه کنندگان اجرایی پروژه بودند.