آرشیو شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۴
صفحه آخر
۲۴

کشف 7 تابوت دوره اشکانی در میدان مرکزی همدان

7 تابوت متعلق به دوران اشکانی در حومه میدان مرکزی شهر همدان کشف شد.

«اسماعیل ایوکی»، کارشناس ارشد باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی استان همدان درخصوص این کشف گفت: در پی درخواست یکی از همشهریان برای ساخت پاساژ تجاری در ابتدای خیابان قدیمی شریعتی (عباس آباد) ناظران سازمان در محل حاضر و در حین انجام عملیات خاکبرداری با یک عدد تابوت قدیمی مواجه شدند که با توقف این عملیات و انجام بررسی های لازم، در عمق 4 متری از سطح زمین های پیرامون، 6 تابوت دیگر نیز کشف شد.

وی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته و با توجه به وضعیت چیدمان تابوت ها و شکل ظاهری قرار گرفتن اسکلت ها در درون تابوت ها، مشخص شد که صاحبان اسکلت های درون تابوت از مردمان دوران اشکانی هستند که موارد مشابه دیگری نیز در چند نقطه شهر همدان کشف شده است.

ایوکی درخصوص جنس تابوت ها گفت: جنس یکی از آنها از سنگ یکپارچه، دو تابوت دیگر از جنس سفال با حالت معمولی و آناتومی انسانی و بقیه آنها به طور سنگچین است که با تراشیدن سنگ های کوچک و در کنار هم قرار دادن آنها تشکیل شده است.

این کارشناس با ابراز خوشحالی از چنین کشف بزرگی اظهار داشت: به دلیل وجود گورستان های باستانی متعدد در همدان، ساخت موزه اسکلت و تابوت غرب کشور در این شهر باستانی ضروری است.