آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۲۵۶
صفحه اول
۱

ترکیه دوشبکه ماهواره یی جاسوسی امریکا علیه ایران را تعطیل کرد

مقامات ترکیه دو شبکه ماهواره یی ترک ست را که سازمان اطلاعات امریکا (سیا) آنها را با اسامی شرکت های ترکیه برای جاسوسی علیه ایران و نفوذ به سیستم الکترونیکی و اینترنت این کشور به کار گرفته بود، تعطیل کرد. به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری العالم، در این راستا، احزاب مخالف ترکیه این اقدام امریکا را ناشی از غفلت و بی اطلاعی دولت این کشور بر شمردند. امین شیرین نماینده حزب جوانان درپارلمان ترکیه در گفت وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: نمی دانم چرا سازمان سیا قصد دارد از طریق ما بر ضد ایران جاسوسی کند و به نظر من فقط می خواهد ما را گرفتار کند.

وی افزود: دولت همیشه غافل است زیرا اگر از این موضوع باخبر بوده باشد به مردم ترکیه و همسایگان خود خیانت کرده است اما فکر نمی کنم اینطور باشد.

مراد مرجان نماینده حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه نیز در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: امکان ندارد کاری به ضرر همسایه خود ایران انجام دهیم اما به علت نبود هماهنگی بین دستگاه ها تخلفاتی صورت می گیرد اما در عین حال جبران می شود همانطور که این دو شبکه ماهواره یی تعطیل شدند درنتیجه ما برای صلح تلاش می کنیم. در همین زمینه اولکو جونای وزیر سابق کشور و نماینده مستقل پارلمان کنونی ترکیه به العالم گفت: نمی دانم این خبر صحت دارد یا خیر اما با توجه به ضعف دستگاه های نظارتی امکان وقوع چنین حادثه یی وجود دارد.