آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۱۹
اقتصاد - جهان
۱۸

با سفر نخست وزیر روسیه به پکن انرژی در راس دستور کار مذاکرات سران چین و روسیه قرار گرفت

در حالی که نخست وزیر روسیه برای دیدار با رهبران چین به این کشور سفر کرده است، انرژی در راس دستور کار مذاکرات دو کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، دو کشور در سال 2006 یک سری توافق نامه در خصوص تشکیل و انجام فعالیت های مشترک از جمله در زمینه استخراج نفت و گاز و احداث خطوط لوله انتقال نفت از روسیه به چین به امضا رسانده اند.

سران شرکت های نفتی چین و روسیه نیز که در سومین نشست توسعه سرمایه گذاری های دو جانبه شرکت داشتند در زمینه جنبه های همکاری دو کشور در زمینه نفت ابراز خوش بینی کرده اند. رهبران دو کشور تاکید کرده اند که همکاری چین و روسیه در زمینه صنعت نفت به ایجاد ثبات در بازار های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد.

رییس شرکت روس نفت نیز با بیان این که چین یک بازار با ثبات و رو به رشد برای نفت روسیه است، بر لزوم تقویت همکاری های دو کشور تاکید کرد.

براساس آمارهای رسمی، روسیه بزرگ ترین صادرکننده گاز جهان به شمار می رود و چین نیز دومین مصرف کننده بزرگ انرژی جهان است و این مساله پتانسیل بسیار بالایی را برای همکاری دوکشور در زمینه انرژی ایجاد می کند. از سوی دیگر شرکت نفت روسی «روسنفت» با شرکت «سی.ان.پی.سی» چین، یک شرکت سرمایه گذاری مشترک در بخش پالایش تاسیس می کنند که مسوول راه اندازی 300 جایگاه فروش بنزین در چین خواهد بود. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی بوگدانچیکوف، رییس شرکت «روسنفت» اعلام کرد; 51 درصد از سهام این شرکت مشترک سرمایه گذاری متعلق به «سی.ان.پی.سی» و 49 درصد بقیه متعلق به «روسنفت» است. این شرکت مشترک سرمایه گذاری پالایشی قادر خواهد بود سالانه 70 میلیون بشکه نفت را پالایش کند.

ماه گذشته این دو شرکت، یک شرکت مشترک سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف و استخراج نفت در روسیه تاسیس کردند. چین با تاسیس این شرکت های مشترک سرمایه گذاری نفتی در نظر دارد عرضه نفت و گاز روسیه به پکن را تضمین کند. روسیه در سال 2006، 11 میلیون تن نفت 811 میلیون بشکه) از طریق خطوط ریلی سیبری به چین صادر کرده است و در نظر دارد با تکمیل پروژه ساخت خط لوله نفتی سیبری، میزان صادرات نفت به چین را به 219 میلیون بشکه در سال برساند.