آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۶۴
اخبار خارجی
۱۶

رادیو آلمان: شکست جمهوریخواهان شدیدترین ضربه به بوش بود

جرج بوش در روزهای اخیر شدیدترین ضربات دوران ریاست جمهوری خود را تحمل کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رادیو آلمان با بیان مطلب فوق، افزود: بوش از یک سو با پیروزی حزب دموکرات در انتخابات پارلمانی و ایالتی، نفوذ پیشین خود را از دست داد و ناگزیر شد بلافاصله پس از اعلام پیروزی دموکرات ها، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع خود را قربانی کند.

همچنین به خاطر پیروزی «دانیل اورتگا» رهبر ساندنیست ها در نیکاراگوئه، دور دیگری از بازی در آمریکای لاتین را باخت.

رادیو آلمان ادامه داد: رامسفلد، از آغاز جنگ عراق بارها به خاطر سازماندهی شتاب زده و برآورد نادرست روند جنگ مورد انتقاد قرارگرفته بود، اما بوش تا پیش از لمس شکست انتخاباتی، از وی پشتیبانی می کرد.

حلقه مرکزی دولت بوش را تاکنون رامسفلد، «دیک چنی» و «کاندولیزا رایس» تشکیل می دادند که همه پیش از راه یافتن به کاخ سفید، برای شرکت های نفتی کار می کردند و به همین دلیل بود که مخالفان بوش، از اشغال افغانستان و عراق به عنوان جنگ نفت یاد کردند.

اکنون با قدرت گرفتن دموکرات ها در نهادهای قانونگذاری، موقعیت چنی و رایس نیز متزلزل شده است. درحالی که دموکرات ها بلافاصله پس از پیروزی خواستار تغییر سیاست آمریکا در عراق شدند، رایس احتمال این تغییر را رد کرد.

مخالفت بخش قابل توجهی از دموکرات ها با سیاست جنگی کاخ سفید، زمینه ساز دشواری هایی خواهد بود که شاید حتی مجال به پایان رساندن دومین دوره ریاست جمهوری را از بوش بگیرد.