آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۸
اقتصادی
۲۱

تجربه ایران در بازسازی مناطق زلزله زده قابل ارائه به دنیاست

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: گستردگی حجم فعالیت ایران در بازسازی مناطق زلزله زده کم نظیر است و تجارب حاصل از این امر قابل ارائه در سطح بین المللی است.

به گزارش خبرنگار«ایران»علیرضا تابش در گردهمایی تخصصی «زلزله و بهسازی» که با حضور وزیر مسکن وشهرسازی در بنیاد مسکن برپا شده بود گفت: ایران در جریان زلزله های گیلان، زنجان، اردبیل، بم و لرستان تجارب ارزشمندی به دست آورده است.

وی با اشاره به تخریب 30هزار واحد مسکونی روستایی و 10 هزار واحد مسکونی شهری در زلزله فروردین ماه امسال لرستان تصریح کرد: ساخت و ساز بیش از 27هزار واحد روستایی در دست انجام است. وی خاطرنشان کرد: کار بازسازی مناطق زلزله زده لرستان تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

وی همچنین اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور در منطقه زلزله زده بم توسعه همه جانبه همگام با بازسازی صورت گرفت که رعایت شاخص ها از سایر نقاط توسعه یافته در کشور نیز بالاتر است.

سیدمهدی هاشمی معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه 97 درصد مساحت ایران در معرض خطر سوانح طبیعی زلزله و سیل قرار دارد گفت: سالانه 250 تا 300زلزله با قدرت 3 تا 4‎/6 ریشتر در کشور روی می دهد.

وی افزود: این آمار نشاندهنده لزوم برنامه ریزی اساسی وجدی در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی برای مقابله با سوانح طبیعی به عنوان اولویت کاری وزارت کشور محسوب می شود چرا که این سوانح را باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

هاشمی پتانسیل کشور برای پیشگیری و مقابله با سوانح را در حد مطلوب خواند و گفت: این امکان در کشور وجود دارد که خطرها و خسارات ناشی از زلزله و سیل را به حداقل برسانیم.