آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۹
اقتصادی
۸

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی: رکورد خرید گندم از کشاورزان شکسته شد

رکورد خرید گندم از کشاورزان با خرید 11‎/4میلیون تن گندم توسط دولت شکسته شد.

به گزارش خبرنگار «ایران» معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشستی که دیروز با حضور خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت سالگرد «خودکفایی گندم» برگزار شد، گفت: در سال جاری تاکنون معادل 11میلیون و 430هزار تن گندم به صورت نقدی از کشاورزان خریداری شده و این در حالی است که خرید در برخی استان ها همچنان ادامه دارد.

نادری شهاب افزود: این میزان خرید گندم 220هزار تن بیش از خرید سال شروع خودکفایی (1383) و 473 هزار تن بیش از خرید سال گذشته است.

وی با اشاره به این که این میزان خرید در سال های گذشته بی سابقه بوده است، تصریح کرد: در سال جاری علاوه بر تامین نیاز داخلی گندم، بالغ بر 300هزار تن بیش از نیاز خریداری شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گام بعدی در بخش گندم را رسیدن به صادرات یک میلیون تن گندم خواند وگفت: به لطف خدا و با تمهیدات اندیشیده شده در سال88 علاوه بر خودکفایی در گندم، جو، برنج، 75درصد دانه های روغنی به هدف صادرات یک میلیون تن گندم خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که علت واردات 1‎/2میلیون تن گندم در سال جاری، باوجود استمرار خودکفایی چیست، تصریح کرد: به هر جهت دولت برنامه های خاص خود برای حفظ ذخایر استراتژیک را دارد ودر مورد واردات باید بگویم، متاسفانه در این خصوص اطلاع رسانی صحیح صورت نگرفته و گندمی که وارد شده مربوط به مصوبه سال گذشته دولت است و من با قاطعیت اعلام می کنم از نظر وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تولید گندم است ما نیازی به واردات نداریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت به دیگر محصولات استراتژیک کشاورزی مانند گندم توجه ویژه دارد و در سال زراعی 86-85 کشور جشن خودکفایی جو را خواهد گرفت.

کمال ذبیحی مجری طرح های ویژه جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته 2میلیون و 450هزار تن گندم در کشور تولید شد که انتظار می رود این میزان در سال جاری به 3میلیون و 450هزار تن افزایش یابد.

وی افزود: براساس برنامه زمان بندی شده برای جو، تولید این محصول در سال آینده به 3میلیون و 700هزار تن می رسد که به اندازه نیاز کشور است.