آرشیو یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۵۰۱
صفحه آخر
۲۴

آثار سولژنیتسین در روسیه منتشر می شود

یک بنگاه انتشاراتی در روسیه برای نخستین بار اقدام به انتشار مجموعه کامل نوشته های الکساندر سولژنیتسین، نویسنده معروف برنده نوبل کرده است.

به گزارش فرانس پرس این مجموعه کامل که در میان آنها نوشته های منتشرنشده این رمان نویس بزرگ نیز به چشم می خورد بالغ بر 30 جلد می شود و مهمترین و باارزش ترین اثر در این مجموعه چاپ جدیدی از رمان تاریخی «چرخ قرمز» خواهد بود. این رمان به انقلاب فوریه 1917 می پردازد که مقدمه ای بر انقلاب بزرگ بلشویک در اکتبر 1917 شد.

برپایه این گزارش در میان این مجموعه یک کار منتشر نشده از این نویسنده نامدار روس خواهد بود که در حقیقت دفترچه خاطراتی است که سولژنیتسین به مدت 25 سال یعنی در مدتی که طول کشید تا رمان تاریخی «چرخ قرمز» کامل شود نزد خود نگه داشته بود. همچنین رمان مستند محور «مجمع الجزایر گولاگ» او با نام کامل زندانیانی که در زندان های شوروی سابق معروف به گولاگ به سر می بردند برای نخستین بار منتشر خواهد شد.

گفتنی است سولژنیتسین در سال 1970 نوبل ادبیات را دریافت کرد اما چهار سال بعد از اتحاد جماهیر شوروی تبعید شد. او در آلمان، سوئیس و آمریکا زندگی کرد و در سال 1994 به روسیه بازگشت. وی به کرات از تاثیر غرب بر روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق انتقاد و بر بازگشت به ارزش های اخلاقی سنتی تاکید کرده است.