آرشیو یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵، شماره ۳۳۱
بازار سرمایه
۱۲
گزارش بازار

تحلیلی بر تغییرات شاخص کل بورس در هفته گذشته

دکتر حمیدرضا فرهادی

در هفته گذشته شاخص کل بورس تهران از عدد 664ر9به عدد 694ر9 و به میزان 30 واحد (معادل 31/0 درصد) افزایش یافت. این میزان افزایش معادل بود با تغییر ارزش جاری بازار از 440ر334 میلیارد ریال به 493ر335 میلیارد ریال، یعنی 053ر1 میلیارد ریال افزایش. جدول 11) این میزان افزایش 31/0 درصدی در ارزش بازار را به عوامل مختلف تقسیم می کند.

آخرین ردیف جدول 11) تغییرات قیمتی را در طی دوره برای سهامی نشان می دهد که در ابتدای دوره (روز شنبه قبل از باز شدن بازار) در بازار موجود بوده اند. سهامی که در طی دوره به بازار اضافه شده اند بر دو دسته اند: یا از طریق افزایش سرمایه آمده اند و یا از طریق درج شرکت های جدید به بازار تزریق شده اند که البته اثر ات تغییر قیمتی آن ها در ارزش بازار در جدول 11) مشخص هستند.

جهت مقایسه، جدول 22) تفکیک تغییرات در ارزش بازار رانسبت به ابتدای سال 84 به دست می دهد.

محاسبات نشان می دهند که سهامی که در طی دوره (از ابتدای سال 84 تا تاریخ 1/9/85) از طریق آورده نقدی و مطالبات سهام دارانبه بازار اضافه شده، به اندازه 07/9 درصد کاهش قیمت داشته اند (این عدد در جدول 22) موجود نیست.)

این عدد را مقایسه کنید با ردیف آخر جدول 22) که تغییر قیمتی سهام موجود در ابتدای دوره را به اندازه 31/3 درصد افزایش نشان می دهد. پس سهامی که از قبل در بازار موجود بوده اند اثر مثبت بر بازار داشته است، در حالی که سهام اضافه شده در طی دوره اثر منفی بر بازار داشته است (البته، این نتیجه گیری ممکن است که برای هر سهم به تنهایی درست نباشد; ولی در کلیت بازار نافذ است.)