آرشیو دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۵
اخبار کشور
۱۴

سفیر سابق آمریکا در مغرب: آمریکا درشطرنج دیپلماتیک با ایران عقب افتاده است

سفیر سابق آمریکا در مغرب گفت: مسائل اخیر لبنان نشان می دهد که ایرانی ها در تلاش برای نوعی بازی شطرنج هستند و حال آن که آمریکا در این بازی عقب است.

«مارک گینزبرگ» که از وی به عنوان تحلیل گر مسائل سیاسی یاد می شود، افزود: اوضاع لبنان نشان از نوعی آشفتگی در این منطقه است که مشکل ما هم در این میان این است که ایرانی ها می خواهند در این آشفتگی نوعی شطرنج دیپلماتیک را انجام دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به نقل از «برگ» تصریح کرد: در این بازی شطرنج بوش، چنی و رایس هم وارد شده اند درحالی که در این مرحله از رقیب خود (ایران) عقب افتاده اند. وی درباره انگیزه سفر چنی به عربستان سعودی گفت: وی در این سفر دو مسئله بسیار مهم را دنبال می کند، اول اینکه وی می خواهد ائتلافی از کشورهای سنی میانه رو در کنار خود داشته باشد تا با نفوذ رو به گسترش ایران مقابله کند، از یک سو به لبنانی ها هم این پیام را بفرستد که نمی خواهد دولت لبنان با شیوه ای که به آن متوسل شده است سرنگون شود و از دیگرسو می خواهد که سعودی ها، مصری ها و اردنی ها از دولت مالکی حمایت کنند و این پیام را به دولت ایران بدهند که در برابر نفوذ این کشور در عراق مقاومت نشان می دهند.