آرشیو دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۵
اخبار اقتصادی
۴

مخبر کمیسیون اقتصادی در گفت وگو با کیهان: لایحه ضدانحصار تدوین شد

لایحه ضدانحصار توسط کمیسیون اقتصادی در دفتر پژوهش های مجلس تهیه شده است و هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

سیدکاظم دلخوش مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار کیهان با بیان مطلب فوق گفت: یکی از مواردی که امروزه در دنیا برای آن اهمیت ویژه ای قائل هستند وجود بازارهایی با رقابت سالم است. بطوریکه دولت و بخش خصوصی نتوانند وارد رقابت ناسالم شوند.

وی با اشاره به بخش هایی از لایحه ضدانحصارات دولتی و خصوصی خاطرنشان ساخت: در این لایحه برای جلوگیری از انحصارات شورای رقابتی وجود دارد که بصورت جامع با استفاده از شیوه های اقتصادی و حقوقی و قضایی بازارها را تنظیم و سالم نگه می دارد.

وی با اشاره به اهمیت شورای رقابت در اصلاح روند ناسالم بازارهای اقتصادی اضافه کرد: شورای رقابت در وزارت اقتصاد و با 7 عضو تشکیل می شود که برخی از اعضای آن وزیراقتصاد، دادستان کشور و یک نفر از قضات عالی رتبه کشور است.

سیدکاظم دلخوش با بیان این که لایحه ضدانحصار با همکاری مرکز پژوهش ها و متخصصین کشوری اعم از بخش های خصوصی و سایر بخش ها مورد رسیدگی قرار گرفته است، تصریح کرد: به منظور در اولویت قرار گرفتن این لایحه آن را تبدیل به ماده 102 کردیم.

وی دلیل تبدیل این لایحه به ماده 102 را مطرح شدن هرچه زودتر آن در صحن علنی مجلس دانست و گفت: لایحه ضدانحصار طی 7 تا 10 روز آینده به صحن علنی مجلس می رود و کمیسیون اقتصادی از آن دفاع می کند.

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی نظام در خصوص اصل 44 قانون اساسی، چشم انداز 20 ساله کشور در ارتباط با جایگاه اقتصادی کشور و حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصاد کشور، این لایحه با تبدیل شدن به قانون از انحصارات دولتی جلوگیری خواهد کرد.

وی دولت را نوعی انحصارگر دانست و تصریح کرد: تولید انحصاری برخی از کالاها توسط دولت و عدم اجازه به بخش خصوصی برای ورود به چنین عرصه هایی، انحصار تلقی می شود.

دلخوش در خصوص تاثیرات قانون ضدانحصار بر اقتصاد کشور اظهار داشت: جلوگیری از انحصار، فساد اقتصادی و عدم رشد اقتصادی که از اهداف اساسی این لایحه است، باعث رونق و رشد مبادلات اقتصادی سالم خواهد شد.