آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
اخبار کشور
۳

در هشتمین مانور زلزله مدارس کشور یک دقیقه لرزید

در هشتمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، دیروز تمام مدارس کشور در ساعت 10 و 14 دقیقه صبح به مدت یک دقیقه لرزیدند.

به گزارش فارس، هشتمین مانور سراسری زلزله و ایمنی دیروز در تمام مدارس کشور برگزار شد. این مراسم به صورت نمادین نیز در مدرسه راهنمایی «مردانی آذر» تهران با حضور مسئولان کشوری برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم دانش آموزان با شنیدن صدای آژیر خطر براساس آموزش هایی که دیدند، پناه گرفته و بعد از پایان آژیر از فضای داخلی مدرسه خارج و به حیاط مدرسه رفتند و عملیات امداد و نجات برای دانش آموزانی که به ظاهر مصدوم شدند، اجرا شد.

محسن غفوری آشتیانی، رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کشور در این مراسم گفت: بدون همکاری و هماهنگی و مشارکت، ایمنی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه این مانور یک نمونه همکاری و هماهنگی بین دستگاه ها است، اظهار داشت: تخصیص 4 میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس فرسوده فعالیتی مکمل در جهت ایمنی در برابر حوادث است.

غفوری آشتیانی ادامه داد: برگزاری این مانور کاری بی نظیر در دنیاست و در هیچ کشوری مانوری با این عظمت و به طور سراسری برگزار نمی شود. از سویی در هیچ کشوری در 18 کتاب درسی بحث مربوط به حوادث طبیعی وارد نشده است و اینکه در هیچ کشوری اعتباری به اندازه 4 میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس فرسوده تخصیص نیافته است.

سیدباقر پیشنمازی، معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم خطاب به دانش آموزان اظهار داشت: بیشترین نمره این برنامه را به شما می دهم. رویکرد معاونت پرورشی و تربیت بدنی این است که 70 درصد برنامه و فعالیت های مربیان و معاونان پرورشی مدارس را به دانش آموزان بسپارد و معاونان و مربیان پرورشی مدرسه بیشتر فعالیت نظارتی و مدیریتی داشته باشند.

وی فعالیت دانش آموزان را در مانور زلزله بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: آنقدر به خوبی نقش هایتان را بازی می کردید و بعضی صحنه ها به حدی طبیعی و تاسف آور بود که به سختی می توانستم از ریزش اشکهایم جلوگیری کنم.

پیشنمازی گفت: دلیلی را که در مورد عدم موفقیت کشورمان در مسابقات جمعی عنوان می کنند این است که ما از نوجوانی کار جمعی نکردیم و باید انجام فعالیت های جمعی و همکاری ها در دانش آموزان نهادینه شود.