آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
اخبار کشور
۱۴

بی اعتمادی سرمایه گذاران عامل سقوط بورس های عربی

کمبود اطمینان سرمایه گذاران به بازار سهام کشورهای عربی، مهمترین عامل سقوط آنها محسوب می شود به طوری که مثلا دو بازار سهام دوبی و ابوظبی از آغاز سال 2006 تاکنون بیش از 50درصد ارزش بازار خود را از دست داده اند.

به گزارش گلف نیوز، تحلیل گران بازار معتقدند روند نزولی بازارهای مالی امارات به علت عملکرد نامناسب شرکت ها و یا رشد پایین اقتصادی این کشور نیست، بلکه اثرات روانی منفی، عامل رکود حاکم بر آنها است.

کارشناسان محلی پیشنهاد کرده اند که به منظور توقف بحران در بازارهای سرمایه کشورهای عربی، باید سرمایه گذاران قدرتمند و سازمان دهی شده موسوم به بازار سازها چه داخلی و چه خارجی، وارد بورس شوند تا علاوه بر حل کردن مشکل نقدینگی، دیگر سرمایه گذاران و سهام داران را نیز به مسیر صحیحی هدایت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلف نیوز پس از آنکه دولت کویت از عزم خود برای مقابله جدی با تخلفات صورت گرفته در قراردادهای دولتی خبر داد، شاخص سهام بورس کویت روز گذشته 2درصد کاهش یافت و در پایین ترین سطح خود در سه ماه اخیر بسته شد. شاخص بورس کویت از 15 نوامبر تاکنون 7 درصد کاهش یافته که نگرانی های روانی سهام داران و بدبینی آنها نسبت به آینده بازار سهام، عامل اصلی این سقوط محسوب می شود.

شاخص بورس عربستان نیز روز گذشته 93/0درصد کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید و ارزش سهام 10 شرکت بزرگ این بورس سقوط کردند. شاخص بورس ابوظبی نیز روز گذشته 65/0 درصد کاهش یافت و بورس دوبی نیز برای هشتمین بار متوالی شاهد کاهش شاخص خود بود و این شاخص به پایین ترین سطح دو سال گذشته رسید.

احساسات منفی سرمایه گذاران و سهام داران، بورس دوحه قطر را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و شاخص سهام دو روز گذشته 70 واحد کاهش یافت و از 36 شرکت موجود در این بورس، فقط قیمت سهام 3 شرکت افزایش یافت. سقوط بورس دوحه در ماه های اخیر موجب شده است سهامداران عمده با خارج کردن سرمایه های خود از بورس در بازار املاک این کشور سرمایه گذاری کنند و بورس را با مشکل نقدینگی مواجه سازند.