آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
خانواده
۷

گردو

از آنجایی که گردو سرشار از انرژی است، توصیه می شود افراد با مصرف گردو و یکی از فرآورده های لبنی در وعده غذایی صبحانه انرژی روزانه خود را تامین کنند.

یک فنجان مغز گردو با 125گرم وزن متشکل از 760کیلو کالری انرژی، 30گرم پروتئین، 71گرم چربی سالم، 5میلی گرم قند، 73میلی گرم کلسیم، 580میلی گرم فسفر،

3/8میلی گرم آهن، 655میلی گرم پتاسیم، یک میلی گرم سدیم، 370واحد بین المللی ویتامینA و نیز حاوی ویتامین های B2، B و نیاسین است.

مغز گردو منبعی غنی از چربی های سالم، غیراشباع و فاقد کلسترول است و تقویت کننده سیستم عصبی، سیستم عضلانی و عضلات قلب بوده و در بهبود بیماران قلبی- عروقی و افراد با افزایش فشار خون مفید است.

با عنایت به این که گردو حاوی مقدار زیادی انرژی است، به منظور تامین انرژی در افراد سالمند که نیازمند انرژی زیادی هستند، مؤثر است.

والدین سفره غذایی کودکان را با این ماده غذایی غنی کرده تا مقدار انرژی روزانه لازم بدن کودک خود را فراهم کنند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند گردو را به صورت های مختلف از جمله افزودن این ماده به غذا، آجیل و شیرینی جات مصرف کنید. افراد می بایست در نگهداری و خرید این ماده غذایی نکات بهداشتی را رعایت کنند، چرا که گردو منبع غذایی غنی از چربی بوده و چربی موجود در آن در صورت قرارگرفتن در معرض حرارت اکسیده شده و منجر به تغییر در ترکیبات و بروز طعم نامطبوع در آن می شود.