آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
شهرستان ها
۱۱

بزرگداشت «میرزا عباس خان شیدا دهکردی» در شهرکرد

شهرکرد - خبرنگار کیهان: اولین همایش بزرگداشت شاعر، روزنامه نگار و خوشنویس معاصر میرزاعباس خان شیدا دهکردی در شهرکرد برگزار شد.

در این همایش از میان 20 مقاله دریافت شده 14 مقاله آن ارائه شده که به ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری این ادیب وارسته اختصاص داشت.

ارائه کنندگان مقاله در این همایش جنبه های مختلف زندگی انسانی و ویژگی های شعری مرحوم شیدا دهکردی را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. در این همایش استادان دانشگاهی و پژوهشگران نظیر دکتر اصغر رضا پوریان، دکتر حسین خسروی، دکتر محمد حکیم آذر، احمد رحیم خانی و بابک زمانی پور به بیان سوابق فرهنگی و علمی میرزاعباس خان شیدا پرداختند.

آنان همچنین در رابطه با مباحث تخصصی پیرامون ریخت شناسی، شعری و ویژگی های فرهنگی و تاریخی مناطق اصفهان و چهارمحال و بختیاری در دوران فعالیت وی بحث و گفت وگو کردند.

بابک زمانی پور پژوهشگر و هیئت رئیسه اجرایی این همایش در خصوص ابعاد تاریخی زندگی فردی و اجتماعی میرزاعباس خان شیدا دهکردی گفت: شیدا دهکردی یکی از ده ها ستاره ادبی چهارمحال و بختیاری است که تاکنون همه ابعاد زندگی او مورد تحلیل واقع نشده و می توان زندگی و آثار او را گنجینه ای جهت استفاده فرهنگی و اجتماعی نسل های آینده ایران به شمار آورد.

دکتر محمد حکیم آذر نیز در سخنانی با اشاره به این که میرزا عباس خان شیدا یکی از شاعران و روزنامه نگاران برجسته و ممتاز کشورمان بود گفت: لازم است استعدادها و توانمندیهای وی که هنرمندی خوشنویس نیز بود برای مردم و بویژه نسل جوان به نحو مطلوب تبیین و تشریح شود.

دکتر حکیم آذر ویژگی های شعر شیدای دهکردی را در زمره اشعار فاخر فارسی برشمرد.

دکتر حسین خسروی هم گفت: ارزیابی عملکرد فرهنگی میرزا عباس خان شیدا می تواند راهگشای برخی ابهامات موجود برای مکتب ادبی بازگشت قاجار باشد.

براساس این گزارش در این همایش همچنین قاسم فتاحی کارشناس ارشد تاریخ مقاله ای در 3 صفحه درباره شیدا تحت عنوان شیدا و زمانه او ارائه داد.