آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات اردنی ها علیه ورود بوش به امان

همزمان با پرواز هواپیمای حامل رئیس جمهوری آمریکا به سوی اردن، هزاران تن از مردم این کشور با تظاهرات در خیابان های امان، علیه جنایات آمریکا در خاورمیانه تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از امان، در این تظاهرات که به دعوت هفت حزب میانه روی اردن برگزار شد، راهپیمایان با سر دادن شعارهای ضدآمریکایی، سیاست های این کشور در خاورمیانه و حمایتش از اسراییل را محکوم کردند. تظاهر کنندگان همچنین، انزجار و مخالفت خود با جنایات و خونریزی آمریکا در منطقه را اعلام کردند. بر روی پلاکاردهای تظاهر کنندگان نوشته شده بود «بوش، قاتل بی گناهان» و «ما به قاتل بی گناهان خوشامد نمی گوییم.»

احزاب میانه اردن شامل «حزب میانه اسلامی»، «حزب رفاه»، «حزب نهضه»، «حرکت مردمی»، «حزب انصار»، «حزب مستقبل» و «حزب فجر الجدید» است.

عصر دیروز همزمان با حضور بوش در امان نیز، احزاب مخالف دولت اردن و سندیکاهای صنفی علیه رئیس جمهور آمریکا تظاهرات کردند و از این کشور خواستند از عراق خارج شود.

همچنین، دویست تن از دانشجویان اردنی نیز به درخواست گروه های اسلامگرا با تجمع در دانشگاه اردن، شعارهای ضدبوش سر دادند. این دانشجویان شعار می دادند: « بوش پدرسگ است، بوش پسر فرزند این سگ است».«نوری مالکی»، نخست وزیر عراق، نیز دیروز بغداد را به سمت پایتخت اردن ترک کرد تا طی مذاکراتش با بوش، بازپس گیری مسئولیت امنیت در عراق را مطالبه کند. براساس طرح جامعی که قرار است مالکی به بوش ارایه کند، باز پس گرفتن مسئولیت امنیت استان های امن جنوب عراق از نیروهای چند ملیتی به رهبری آمریکا تا اردیبهشت ماه مطرح می شود.

براساس اعلام قبلی، امروز قرار است نشست سه گانه سران سه کشور اردن، آمریکا و عراق نیز در امان برگزار شود.

کارشناسان امیدوارند که این نشست به دستاوردهای مثبتی برای عراق منجر شده و نیروهای عراقی بتوانند بیش از پیش مسئولیت امنیت را در کشور خود به دست گرفته و زمینه خروج اشغالگران را مهیا سازند. طبق آخرین گزارش ها، «سیدعبدالعزیز حکیم»، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق هم عصر دیروز راهی اردن شد تا پیش از نشست حساس سه گانه مذکور با پادشاه اردن دیدار و گفت وگو کند.

تا دیشب مشخص نشد که حکیم آیا با بوش هم دیدار می کند یا نه.