آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
اخبار خارجی
۱۶

آغاز سفر منطقه ای اسماعیل هنیه برای تشکیل کشور مستقل فلسطین

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از همه طرف های منطقه ای و بین المللی خواست، رژیم صهیونیستی را به منظور تشکیل کشور مستقل فلسطین تحت فشار قرار دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، «اسماعیل هنیه» که دیروز به قاهره سفر کرده بود، طی کنفرانس خبری مشترک با «عمروموسی» دبیرکل اتحادیه عرب، از تصمیم اخیر وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای شکستن حلقه محاصره اعمال شده علیه مردم فلسطین تمجید کرد و گفت: این تصمیم بر همبستگی آنها با مردم فلسطین و رد سیاست گرسنه نگه داشتن فلسطینی ها تاکید می کند.

هنیه افزود: تشکیل کشور مستقل فلسطین با حاکمیت کامل و به پایتختی قدس در مرزهای سال 1967، موضع فلسطین و اعراب است و همه طرف هایی که خواهان آرامش و ثبات در این منطقه هستند، باید این موضع فلسطین و اعراب را مورد توجه قرار دهند و برای بازپس گیری این حق فلسطین و تشکیل کشور فلسطین تلاش کنند.

اسماعیل هنیه اظهار داشت: این دیدگاه و ابتکار فلسطینی ها است که همه درباره آن به عنوان هدف فلسطین در این مرحله به توافق رسیده اند. از این رو، ما از همه طرف های منطقه ای و بین المللی می خواهیم اسرائیل را به منظور تشکیل کشور مستقل فلسطین تحت فشار قرار دهند.

اعترافات کارتر

به گزارش شبکه خبر دانشجو، «جیمی کارتر»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در گفت وگو با شبکه «پی.بی.اس» آمریکا اعتراف کرد: سرزمین فلسطین متعلق به شهروندان فلسطینی است نه اسرائیل. کارتر که در مورد کتاب جنجالی اخیر خود «فلسطین، صلح آپارتاید نیست» توضیح می داد، افزود: به نظرم لازم است که در کشور ما، مردم متوجه شوند در نوار غزه چه می گذرد، فلسطین از آن فلسطینی ها است، چرا که این سرزمین، سرزمین فلسطینی ها است، نه اسرائیل. کتاب مذکور پس از انتشار (22 آبان) در پایتخت اتریش، اعتراض شدید رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

لازم به یادآوری است، کارتر که در اواخر دهه 1970 رئیس جمهور آمریکا بود، از مدافعان رژیم صهیونیستی به شمار می رفت، ولی مقاومت فلسطینیان و افشا شدن جنایات غیرقابل توصیف صهیونیست ها در نزد افکار عمومی جهانیان، باعث شد حتی افرادی مثل کارتر هم علیه اسرائیل موضع بگیرد.