آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۷۸
اخبار خارجی
۱۶

انتقاد عنان از برخورد دوگانه قدرت ها در قبال پیمان NPT

«کوفی عنان» از برخورد دوگانه قدرت ها با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از نیویورک، دبیرکل سازمان ملل که کمتر از یک ماه دیگر این سمت را برعهده دارد در سخنرانی خود در دانشگاه «پرنیستون» ایالت «نیوجرسی» گفت، آنها در این مورد گزینشی عمل می کنند و در قالبی فراگیر «ان.پی.تی» را اجرا نکرده اند.

دبیرکل سازمان ملل به سه دلیل تسلیحات هسته ای را بزرگترین خطر نامید. اول اینکه، این خطر همه انسان ها را گرفتار می کند، دوم اینکه «ان .پی. تی» دچار بحران اعتبار شده چرا که کره شمالی از آن خارج و اسرائیل، هند و پاکستان نیز هرگز عضو آن نشده اند و سومین نکته نیز ظهور تروریسم است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: کشورهای هسته ای از یک طرف تعهد دادند که از گسترش تسلیحات هسته ای خودداری و به سمت خلع سلاح هسته ای بروند و از سوی دیگر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را تسهیل کنند و در مقابل نیز سایر کشورها متعهد شدند تسلیحات هسته ای تولید نکرده و فعالیت های هسته ای آنها زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

عنان گفت: «بسیاری از کشورهای غیرهسته ای، قدرت های هسته ای را متهم به اجرا نکردن تعهدات خود می کنند که در سال 1995 «ان. پی. تی» را برای همیشه تمدید کردند.»

وی ادامه داد: این کشورها می گویند که اعضای دائم شورای امنیت افزایش سلاح های کشتارجمعی را خطری برای صلح و امنیت بین المللی می دانند و در عین حال هرگز تسلیحات هسته ای خود را خطر تلقی نمی کنند و هیچ تلاش جدی برای خلع سلاح هسته ای انجام نمی دهند.همچنین «هانس بلیکس» رئیس پیشین هیئت بازرسان سلاح هسته ای سازمان ملل گفت: فقدان احساس امنیت، مهمترین دلیل تلاش کشورها برای دستیابی به سلاح هسته ای است.

وی افزود: باید به کشورها تضمین های سیاسی و امنیتی داده شود تا از ساخت سلاح و یا توسعه برنامه های هسته ای خود منصرف شوند.