آرشیو چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۳
دانش و پژوهش
۷

مغز بزهکاران ناقص است

پژوهشگران می گویند یک نقص زیست شناختی در جریان خون در مغز و نه نقص روان شناختی می تواند علت تبدیل شدن برخی افراد به جامعه ستیزان بزهکار شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، محققان مؤسسه روان پزشکی کینگز کالج لندن واکنش های عاطفی شش مرد را که مرتکب چندین جرم مانند اقدام به قتل، تجاوز همراه با وارد آوردن آسیب های دلخراش جسمی به قربانی خود شده بودند بررسی کردند.

دکلان مورفی استاد روان پزشکی این مؤسسه می گوید تاکنون هیچ گاه موفق به مشاهده مستقیم مغز نشده بودیم. ما دریافتیم در افراد جامعه ستیز هنگام تماشای چهره های ترسناک، مشاهده علایم ناراحتی نه تنها باعث افزایش جریان خون در مغز این افراد نمی شود بلکه جریان خون را کاهش می دهد.

در این آزمون شرکت کنندگان از نظر رفتارهای حیله گرانه، تقلب و سوءاستفاده و فقدان گناه یا پشیمانی بررسی شدند. این یافته ها در مجله «british journal of psychiatryس منتشر شده است.

اسکن مغز این افراد با 9 داوطلب سالم پس از مشاهده چهره های ترسناک شاد و خنثی مقایسه شد. تام فهی استاد بهداشت روانی قضایی می گوید کودک آزاری و محرومیتهای شدید دوران کودکی در بروز این بیماری نقش دارد.

این یافته ها امکان درمان جدید به غیر از مشاوره درمانی را فراهم می کند و می تواند برای شناسایی افراد که در معرض خطر ارتکاب مجدد جرم هستند کاربرد داشته باشد. در حال حاضر این بیماران به درمان چندان پاسخ نمی دهند، اما این مشکل زیست شناختی می تواند به شناسایی بیمارانی که بهبود یافته اند کمک کند.