آرشیو چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۳
دانش و پژوهش
۷

قدیمی ترین پرستشگاه بشری کشف شد

باستانشناسان بقایای قدیمی ترین پرستشگاه را در بوتسوانا کشف کردند. آفریقایی ها 70 هزار سال پیش در این مکان که به شکل مار پیتون است، مراسم مذهبی خود را به جا می آوردند.

باستانشناسان بقایای قدیمی ترین پرستشگاه بشری را در منطقه نگامیلند، بوتسوانا کشف کردند.

در این مکان مراسم آیینی و پرستش پیتون (نوعی مار بومی آفریقا، آسیا و استرالیا) را 70 هزار سال پیش به جا می آوردند. این کشف موقعیت آفریقا را از نظر تاریخ و فرهنگ و تمدن تغییر می دهد.

یافته های جدید نشان می دهد اجداد آفریقایی های امروزی 70 هزارسال پیش یعنی حدود 30 هزار سال پیش از اروپا (طبق آنچه که در نشریه آپولون دانشگاه اسلو به چاپ رسیده)، مکانی ویژه زیارت و عبادت داشتند.

تاکنون پژوهشگران معتقد بودند نخستین مراسم مذهبی حدود 40 هزار سال پیش در اروپا انجام می گرفته است.

در همین رابطه «شیلا کولسون» از دانشگاه اسلو با کشف قدیمی ترین پرستشگاه شناخته شده بشری در بوتسوانا مدعی است مدرکی دال بر اینکه انسان های امروزی اجرای آیین پرستش را 70 هزار سال پیش در آفریقا شروع کرده اند، یافته است.

وی این محل را هنگامی که به دنبال آثار متعلق به دوران میان سنگینی بود در شمال غربی تپه های بوتسوانا کشف کرد. این سری تپه ها که با عنوان تپه های تسودیلو در صحرای کالاهاری شناخته شده است، به دلیل برخورداری از بزرگترین صخره های نقاشی شده که بعضی از آنها حتی بیش از یک هزارو 500 سال قدمت دارند، شهرت دارند.

تسودیلو در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

تپه های تسودیلو هنوز هم برای مردم محلی مقدس شمرده می شود. آنها این تپه ها را«کوههای خدایان» و «صخره های سخنگو» نام نهاده اند.

پیتون هنوز هم یکی از حیوانات مقدس برای مردم منطقه محسوب می شود. طبق یک افسانه قدیمی بشر از نسل این مار بوجود آمده است.

کولسون در اینباره گفت: «می توانید دهان و چشمهای این مار را در این صخره ببینید. این صخره واقعا شبیه یک مارپیتون است. بازی نور با فرورفتگی هایی که توسط انساها بر روی سطح صخره ایجاد شده، آن را شبیه پوست مار کرده است. در شب نور آتش ظاهر آن را طوری جلوه می دهد که گویی در حال حرکت است.»